Gasten willen in 2013 dichter bij huis zijn. Wat ze thuis niet hebben willen ze graag in horecagelegenheden vinden. Het mag absurder extremer, alsof we ons in Wonderland van Alice bevinden. Of echt heel huiselijk zoals omringd door katten.
*HBMEO*
2013 wordt een leuk jaar. Een jaar waarin we kijken naar onszelf. Alles wat we doen houden we tegen het licht. Alle zekerheden gooien we overboord en vluchten de natuur en creativiteit in. Dat vertelt Vincent van Dijk van trendbureau HBMEO tijdens een presentatie op de Horecava. Mensen worden graag verrast en geprikkeld.
*Lekker spinnen*
Een trend die in 2013 gaat groeien is het kattencafé. Je ziet dat mensen steeds meer hun huisdieren met elkaar delen. Het is zelfs ook mogelijk om omringt te zijn met katten in horecagelegenheden. Deze trend is over komen waaien uit Japan, maar moet zich nog nestelen in Nederland. De enige Europese optie bevindt zich in Wenen, genaamd Café Neko (Neko is Japans voor kat.
*Absurdisme*
Voor de gast kan het niet absurd genoeg. Mensen willen wegvluchten in een droomwereld en verbaasd worden. Volgens Vincent hoeft dat overigens weinig te kosten. Op rommelmarkten kun je met een paar aankopen een groot effect bereiken. Alice in Wonderland is een thema wat mensen graag terug willen zien. Het Andaz Hotel in Amsterdam is met zijn mix-and-match interieur een goed voorbeeld volgens Van Dijk.
*Dichtbij huis*
Bruine cafés zijn in opkomst. Mensen maken een afweging om thuis café te spelen of in de buurt te blijven. Buurtkroegen worden dus steeds belangrijker. Het gaat om de ervaring waarbij de gast kennismaakt met andere producten die niet te vinden zijn in eigen supermarkt.
Dit is slechts een klein overzicht wat in 2013 volgens HBMEO hotter dan ooit is. Een volledig overzicht is te vinden op de "website":http://hbmeo.com/blog/trends-2013/.
~Marijn Brok~
Trends 2013: Absurdisme, eigenheid en katten
7 januari 2013