Na twee jaren van krimp ziet het er naar uit dat de Nederlandse economie in 2014 weer licht groeit. Daar gaat het Economisch Bureau van de ING van uit. De horeca laat in 2014 een gematigde
groei zien van het volume. De bank geeft in het rapport Vise op sectoren 2014 ook nog een aantal adviezen aan horecaondernemers.
*Verklaring*
Maar eerst de omzetverwachting. Voor een deel komt de volumegroei voort uit een toename van het aantal toeristen. Ook het verbeterde consumentenvertrouwen kan de horeca een zetje in de rug geven. Het aantal Nederlanders dat aangeeft wekelijks een restaurant of café te bezoeken is stabiel, maar horecaondernemers zien dat het gemiddelde bedrag dat mensen besteden daalt. Zo lag dit bedrag in cafés in 2013 in de periode tot en met augustus op Â8,80 tegenover Â11,50 in 2011, bij restaurants was dit Â16,40 (2013) tegenover Â19,40 (2011).
*Adviezen*
Sectormanger Jan van der Doelen geeft horecabedrijven advies over wat ze kunnen doen tegen de veranderende buitenwereld. Voor *hotels* geldt dat *een en de zelfde gast niet altijd meer dezelfde behoefte zal hebben*. Het hebben van voldoende informatie over de wisselende behoeften van de gast en het effectief in verbinding zijn met diezelfde gast zal steeds belangrijker worden. Voor de *restaurantbranche* geldt dat gasten zijn uit op een telkens unieke beleving. Naast een *juist aanbod zouden ambassadeur-gasten* kunnen worden gebruikt om andere gasten deze beleving te bezorgen. En ook de medewerkers zouden de rol van ambassadeur moeten vervullen. Voor *cafés, cafetariaÂs en lunchrooms* geldt dat er steeds meer concurrentie uit een wisselende hoek komt. Het aanbod neemt toe, de vraag stabiliseert en de uitgaven per bezoek zijn stabiel tot licht dalend. Een uiterst competitieve omgeving vraagt een *regelmatige strategieaanpassing* om te zorgen dat de gast verrast blijft en daardoor voor uw concept blijft kiezen.
~Door~ "~Frank Lindner~":mailto:frank.lindner@uitgeverijps.nl
Wat moet de horeca in 2014 doen?
16 december 2013