Na twee maanden sluiting heeft het merendeel van de restaurants vanaf 1 juni zijn deuren weer geopend. Om het consumentengedrag te begrijpen en restaurants te ondersteunen, deed TheFork in de heropeningsweek een vervolgonderzoek*. Hieruit blijkt dat 75% van de respondenten van plan zijn om in de maand juni uit eten te gaan, waarvan 11% al een restaurant heeft bezocht. 43% geeft aan even vaak uit eten te gaan als voorheen. Nog steeds zegt 76% van de ondervraagden dat Covid-19 geen financiële impact voor hen heeft gehad.
Herstel in de restaurantbranche langzaam zichtbaar
Uit onderzoek onder gebruikers van TheFork blijkt dat 75% van de ondervraagden van plan zijn om in de maand juni uit eten te gaan, waarvan 11% van deze respondenten 3 dagen na de heropening al een restaurant heeft bezocht. 43% van de respondenten gaat even vaak uit eten als voor de corona-periode, terwijl dit 66% was ten tijde van het eerste onderzoek van TheFork, dat werd uitgestuurd tijdens de intelligente lockdown.
37% van de consumenten die van plan zijn om naar restaurants te gaan, geeft aan binnen nu en twee weken na de heropening een reservering te plaatsen en 27% zegt dit binnen een maand te doen. Het overgrote deel van de ondervraagden gaat dus binnen een maand uit eten wat een positief signaal is voor de restaurants. Opvallend is dat in de randstad 39% aangeeft even vaak of vaker uit eten te gaan, terwijl dit in de rest van Nederland 48% is.
De angst voor corona is gedaald, maar vertrouwen is nog niet volledig terug
Uit het onderzoek blijkt dat nog steeds de ruime meerderheid van de consumenten voorafgaand aan een reservering wilt zien welke maatregelen een restaurant treft om de veiligheid te waarborgen om zo met een gerust hart uit eten te gaan. 86% van de respondenten vindt het belangrijk tot cruciaal om deze maatregelen te zien, waarvan 32% het essentieel vindt en anders niet uit eten gaat. In het eerste onderzoek ten tijde van de intelligente lockdown was dit 92%, waarvan 44% het cruciaal vond de maatregelen te zien. Een positieve trend voor het consumentenvertrouwen om uit eten te gaan.
“Hoewel het consumentenvertrouwen nog niet volledig is hersteld, zien we een positieve trend in het aantal reserveringen, met een week op week groei. Daarnaast kunnen restaurants op hun profielpagina op TheFork zichtbaar maken, welke maatregelen ze in het restaurant hebben getroffen om zo de gast gerust te stellen. We staan dagelijks in contact met zowel de restauranthouders als consumenten om hen optimaal te ondersteunen in deze uitdagende periode”, aldus Glenda Caradonna, Marketing Manager TheFork.
Gasten informeren en geruststellen
Naar aanleiding van deze onderzoeksresultaten biedt TheFork restaurants hulpmiddelen om gasten een veilig gevoel te geven om verantwoord uit eten te gaan. Zo kan een restauranthouder onder andere:
* Het onderzoek is in juni 2020 uitgevoerd door TheFork bij een steekproef van duizenden respondenten die representatief zijn voor de Nederlandse bevolking van 18 jaar en ouder.