Hoewel de leisuresector na een aantal zware jaren weer groei in het vooruitzicht heeft, is de sector nog niet terug op het niveau van vóór de pandemie. Ook zal een volledig herstel, mede door de oorlog in Oekraïne, later plaatsvinden dan verwacht, blijkt uit de Sectorprognose Leisure 2022-2023 van ABN AMRO. Wel is er sprake van sterke inhaalgroei. Zo groeien de reisbranche (+100 procent), restaurants (+20 procent), hotels (+25 procent), bioscopen (+80 procent) en musea (+100 procent) dit jaar naar verwachting aanzienlijk ten opzichte van vorig jaar, maar blijven zij nog altijd achter op het niveau van voor corona. Een optelsom van factoren zet de groeivooruitzichten in vrijwel alle subsectoren onder druk en komt bovenop de naweeën van de pandemie, zoals de flinke belastingschulden waarmee veel ondernemers kampen. Ook drukken de hoge energie- en grondstofprijzen zwaar op de marges en hebben bedrijven ook te maken met de indirecte gevolgen hiervan, zoals gestegen prijzen van voedingsmiddelen. Lang niet alle bedrijven kunnen deze hoge prijzen doorberekenen, terwijl de consumentenbestedingen - door het aflopen van vaste energiecontracten - naar verwachting vanaf eind 2022 ook onder druk komen te staan.
Fastfood, campings en vakantieparken scoren beter dan in 2019
De gevolgen van de oorlog verschillen per branche. Nu vliegtickets door stijgende brandstofprijzen duurder worden en reizigers terughoudend zijn met het boeken van verre reizen, zal het herstel in de al zwaar getroffen reisbranche waarschijnlijk tot 2024 op zich laten wachten. Toch zijn er ook branches die wel zijn hersteld of zelfs beter presteren dan voor de pandemie. Zo laten fastfood (+8 procent) en het aantal overnachtingen bij campings (+19 procent) en vakantieparken (+ 4 procent) dit jaar positieve groei zien ten opzichte van 2019. Hoewel het aantal overnachtingen van buitenlandse gasten in hotels in 2021 flink daalde (-12 procent) ten opzichte van het jaar ervoor, steeg het aantal overnachtingen van Nederlandse gasten (+20 procent) wel aanzienlijk. Ook attractieparken en dierentuinen profiteerden in 2021 van Nederlandse toeristen. Hierdoor verwacht ABN AMRO dat de bezoekersaantallen dit jaar op bijna 85 procent van het niveau van vóór corona zullen liggen.
Creativiteit ondernemers cruciaal om winstgevendheid te verhogen
Hoewel 2022 perspectief biedt op herstel, wordt de herstelperiode verlengd door tal van onzekerheden. “De hoge energieprijzen drukken op de winstmarges. Consumenten voelen de prijsstijgingen steeds meer in hun portemonnee. Dat is een hard gelag voor de sector, die van alle economische sectoren het zwaarst is getroffen door de coronacrisis”, vertelt Gerarda Westerhuis, Sector Econoom Leisure van ABN AMRO. “Voor ondernemers is het juist nu van belang om creatief te zijn en manieren te vinden om de winstgevendheid te verhogen. Nu personeelstekorten de capaciteit bij veel bedrijven - zoals in de horecabranche - bemoeilijken, is het bijvoorbeeld mogelijk een deel van de krapte aan te pakken door te stoppen met verlieslatende omzet. Denk bijvoorbeeld aan omzet die op maandagochtend wordt gerealiseerd, aangezien in dit dagdeel de variabele kosten bij veel horecaondernemingen hoger zijn dan de opbrengsten. Door de winstgevendheid per uur of activiteit in beeld te brengen, kunnen beslissingen over het op- en afschalen hiervan worden genomen. Ook het vereenvoudigen van menukaarten en de inzet van digitale hulpmiddelen kunnen hieraan bijdragen.”