Het is je vast niet ontgaan. Het nieuws over enkele grote Amerikaanse ketens die naar Nederland komen. Ketens die in de Verenigde Staten veel succes hebben geboekt en daar inmiddels ‘household names’ zijn. Taco Bell, bijvoorbeeld. Het bedrijf wil in Eindhoven de eerste Nederlandse vestiging openen. In de komende tien jaar moeten er vijftig Taco Bell’s openen in ons land.
Eind september was er al het nieuws over TGI Fridays, de Amerikaanse franchiseketen van bar en grillrestaurants, dat binnen tien jaar vijftien vestigingen op A1-locaties geopend wil hebben in Nederland. Binnen dit concept wordt een cocktailbar gecombineerd met een grillrestaurant. Binnen het menu ligt de nadruk op kwaliteitsburgers, -steaks en -ribs.
Daarnaast biedt het concept ook pasta’s, salades en ‘eten om te delen’, zoals nacho’s en pizzaslices. Na een dag hard werken, voor een bezoek aan de bioscoop of gewoon even tijdens de lunch; TGI Fridays is er om elkaar te ontmoeten, om te socializen, plezier te hebben en lekker te eten en te drinken. Het eten wordt persoonlijk geserveerd en het zogenoemde ‘flair bartending’ speelt een belangrijke rol in het vermaken van de gasten. De formule is met deze insteek succesvol in inmiddels zestig landen en heeft meer dan 900 restaurants en bijna 74.000 werknemers.
Ook groei binnen de eigen markt
In de VS is het aantal fast casual ketenrestaurants in 2015 gestegen met vijf procent, naar bijna 20.000 zaken. Het aantal gasten dat de restaurants bezocht steeg zelfs nog harder; met zes procent. Het type horeca vertegenwoordigt slechts tien procent van de totale horeca in de VS, maar sinds 1999 is het aantal fast casual restaurants met 500 procent toegenomen! Kenmerkend voor het succes is het aanbieden van een all day dining concept, met snelle service en aandacht voor verantwoorde alternatieven voor de burger en friet.
Volgens mij zijn we het er over eens dat dezelfde definitie bij de lunchroombranche past. De gemiddelde waarde van een bestelling is bij fastfoodketens vijf dollar, terwijl fast casual zaken twaalf dollar rekenen. De fast casual markt wordt veel bezocht door zakelijke gasten tussen de 35 en 45 die wel kinderen hebben, maar ze niet meenemen tijdens het bezoek. Deze cijfers vonden we in het ‘fast casual industry report 2016’.
Wat voor soort eten?
De grote Amerikaanse fast casual ketens bieden voornamelijk classics aan, zoals pizza, steaks, burgers en salades. Enkele namen: Newks (voornamelijk broodjes), El Pollo Loco (Mexicaanse kipspecialiteiten), Five Guys (burgers en frieten) en Bruegger’s (bagels).
Tekst: Thijs Jacobs