Bezorgen is de grote trend. De potentie van de bezorgdiensten voor food wordt door lang niet iedereen op waarde geschat, maar in grotere steden als Utrecht en Amsterdam wordt menig voetganger nu al van de sokken gereden door de op tweewielers opererende bezorgers van bezorgdiensten als Foodora en Deliveroo. En wat te denken van de brommers van Thuisbezorgd? Op dit moment is er in Nederland een markt van foodbezorging vanuit de horeca van 695 miljoen euro, en dat zal doorgroeien naar 1,5 miljard euro in 2025, zo staat te lezen in een rapport van Food Service Instituut Nederland (FSIN), dat in september uitkomt en dat door het FD werd ingezien voor publicatie.
Internationaal gezien is Uber al enige tijd actief met maaltijdbezorging onder de naam UberEats. Met name mannen en jongeren onder de 25 jaar bestellen vaak en steeds vaker. Toch zijn de kosten van bezorgen nu nog hoog, hetgeen de winstgevendheid van bezorgdiensten onder druk zet. Deze bedrijven zijn tevens genoodzaakt om een groot deel van hun inkomsten in te zetten voor (online) marketing, waardoor er rode cijfers geschreven worden. Schaalvergroting is dan ook een voorwaarde voor het succes van deze bedrijven, en zoals het er nu uitziet, wordt bezorgen steeds populairder.
En het huis van 2025? Dat heeft geen keuken meer. Een koelkast, afvalemmer en magnetron zijn voldoende. De komst van Ubereats naar Nederland is aanstaande, aangezien het bedrijf in ons land al druk doende is met het werven van personeel. Is jouw zaak alaangesloten bij een bezorgdienst?