Milieubewuste consumenten kunnen producten van Bavaria, Duvel en Leeuw Bier beter mijden, zegt de Europese merkenvergelijker Rank a Brand. De organisatie komt tot de slotsom dat veel biertjes 'aardig op weg zijn', maar nog veel duurzamer kunnen worden gemaakt. Van in Nederland verkrijgbare merken scoort niet één merk een ruime voldoende.
Rank a Brand beoordeelde de biermerken op hun klimaat- en milieubeleid bij de productie. Er is gekeken naar de CO2-uitstoot, het gebruik van duurzaam geteelde ingrediënten, het energiebeleid van de brouwers en de informatievoorziening over duurzaamheid. Bij de uitstoot van broeikasgassen komt Brand het gunstigste uit de test. Van de overal verkrijgbare merken scoort Gulpener over de hele linie het best.
Het Duitse merk Neumarkter Lammsbräu, dat zichzelf aanprijst als ecologisch biobier en in Nederland lang niet overal te koop is, haalt de hoogste positie in het onderzoek. Het bier scoorde 70 procent van de 23 punten waarop Rank a Brand toetste. Gulpener kwam tot 52 procent.
Elf biermerken halen het c-label (redelijk op weg, maar nog veel te doen). Naast Gulpener zijn dit Brand, Amstel, Heineken, Beck's, Corona, Dommelsch, Jupiler, Hasseröder, Hertog Jan, Paulaner en Astra. Volgens Rank a Brand kunnen de meeste merken veel winst halen door duurzamere ingrediënten te gebruiken in het brouwproces. Volgens Rank a Brand laten Bavaria, Duvel en Leeuw Bier niet of nauwelijks zien dat zij het milieu belangrijk vinden.