Een koekje van eigen deeg. Dat moet de Britse chef-kok Sat Bains hebben gedacht. De chef met twee Michelinsterren geeft zelf kritiek op gastenreviews die op internet staan.
*Onrechtvaardig*
Bains is zo nu en dan niet te spreken over sommige reviews die door gasten worden geplaatst op TripAdvisor. In zijn ogen zijn deze recensies overdreven en onterecht.
*Recensent van de recensies*
Hierop klimt de patron-cuisinier van het gelijknamige restaurant Sat Bains in Nottingham in de pen en recenseert hij de gasten.
*Opmerkingen*
In een geval complimenteert de chef een gast voor de humor in zijn relaas, maar vraagt hij de schrijver om in een woordenboek te investeren. Over een stel dat opmerkingen had op een medewerkster uit de zwarte brigade zegt Bains dat de serveerster ook niet zulke vriendelijke opmerkingen over hen had. Gasten die pochen over de rekening worden terechtgewezen, waarbij de chef fijntjes uitlegt hoe duur bepaalde gerechten wél waren.
*Praten*
In één commentaar van Sat Bains zit de werkelijke angel. "Waarom praten gasten niet met ons restaurateurs? Ze zitten de hele avond te lachen en te praten, eten alles op, en zeggen bij afscheid dat het prima in orde was. De volgende dag staat er een negatieve review op internet. Ik loop geen rondjes door de eetzaal om naar complimentjes te vissen, maar iedere gast is welkom in de keuken. Om positieve én negatieve opmerkingen te maken."
Hoewel de Britse media er pas recentelijk achter zijn gekomen, doet Sat Bains zijn recensiewerk al zeker sinds begin 2010.
~Frank LindnerZ
Britse sterrenchef geeft zelf kritiek
18 juni 2012