Eind vorig jaar deelde ik tien trends waarvan trendwatchers verwachtten dat we ze in 2025 zouden gaan zien. We zitten halverwege het jaar, dus tijd voor een check-in. Welke trends zetten door en welke niet? Wat blijkt vooralsnog vooral toekomstmuziek?
1. Duurzaamheid is geen trend, het is de norm
Lokale, seizoensgebonden ingrediënten zijn inmiddels een visitekaartje geworden. Gasten willen weten wat ze eten, waar het vandaan komt en hoe het is geproduceerd. Gasten zoeken herkenning in de leverancier, bijvoorbeeld omdat ze uit dezelfde plaats komen of een andere overeenkomst hebben. Duurzaamheid gaat niet alleen over zonnepanelen, maar veel meer over hoe men omgaat met de wereld. Deze trend zal in 2025 verschuiven van trend naar normaal.
2. Van plantaardige hype naar eerlijke keuken
De vegan golf is niet voorbij, maar evolueert. De hype rond vleesvervangers is afgezwakt en gasten kijken kritischer naar wat er op hun bord ligt. Minder additieven, meer herkenbare ingrediënten. De gast wil geen nepvlees, maar een creatief, smaakvol groentegerecht waarin pure producten de hoofdrol spelen. Minder poespas, meer herkenbaarheid. Deze trend blijft zich ontwikkelen.
3. Van groenten op het menu → groenten claimen het podium
‘Groenten als bijgerecht’ is verleden tijd. Denk aan dry-aged biet, bloemkoolsteak of gegrilde prei als hoofdcomponent. Deze verschuiving vraagt om creativiteit van chefs én om een verhaal: waarom staat deze groente op het menu, wat is het seizoen en wie is de teler? Voor veel chefs blijft groente als hoofdcomponent nog een grote uitdaging, met name omdat ze het niet geleerd hebben op de opleiding. Toch zijn er veel chefs die hun kennis met anderen willen delen over groentebereidingen. Zoek elkaar op en ga aan de slag!
4. Technologische integratie
Technologische integratie gaat verder dan online reserveringen. AI-gestuurde menu-optimalisatie, slimme gastprofielen en voorraadbeheer zijn inmiddels bereikbaar voor de gemiddelde zaak. Tools zoals ChatGPT of gastendata helpen niet alleen om processen te stroomlijnen, maar ook om het menu te personaliseren – een win voor gast én keuken. Toch zien we in de horeca dat deze trend nog niet echt doorzet. Grote ketens maken veel gebruik van AI, maar kleinere zaken vinden AI vooral nog eng. Laat je niet gek maken als ondernemer, maar verdiep je erin. Dit gaat je veel geld en tijd schelen!
5. Gezond fastfood komt langzaam op stoom
Deze trend zet nog niet zo hard door als gehoopt, maar is duidelijk in opkomst. Vooral in stedelijke gebieden zien we snelle, voedzame bowls, wraps en high-protein zuivelalternatieven. Voor wie nu instapt, is er nog ruimte om zich te onderscheiden met kwaliteit én gemak. Als je nu inspeelt op deze trend, denk dan goed na of je concept toekomstbestendig is. Als matcha ineens toch niet meer hip is op TikTok (omdat het gewoon niet te drinken is – mijn mening), moet je snel schakelen om je zaak toch op de been te houden.
6. Alcoholvrij wordt volwassen
Steeds meer gasten vragen om alcoholvrij. Deze trend gaat dit jaar echt heel hard. In sommige zaken is 50% van de arrangementen al alcoholvrij. Maar ook veel zaken maken nog de fout om goedkope, zoete zooi aan te bieden. Verdiep je in de mogelijkheden! Mocktails zijn niet meer de ‘frisdrank met munt’ van vroeger. Denk aan sparkling teas of mooie gefermenteerde botanicals. Originele alcoholvrije pairings worden steeds vaker verwacht bij een menu-arrangement. Dit biedt niet alleen een creatieve uitdaging voor barmannen, maar ook een financieel voordeel: marges op deze dranken zijn vaak uitstekend.
7. Personalisatie als service-excellentie
De allergieën van gasten lopen dit jaar echt op tot een hoogtepunt. Aan de ene kant is dat geen probleem, maar veel gasten geven het niet aan bij de reservering en zijn dan gepikeerd als het niet à la minute kan. Onlangs hoorde ik van een aantal chefs dat sommige gasten echt bizarre eisen stellen en dan boos zijn als het niet lukt. Deze trend zal waarschijnlijk niet doorzetten zolang gasten hier niet aan meewerken.
8. Snackification wordt serieuze business in grote steden
De snackification-trend zie ik nog niet erg vaak terug, behalve in de grote steden. Waarschijnlijk komt dit door de mix van culturen die – niet zoals wij Nederlanders – niet vasthouden aan de drie eetmomenten. Deze trend zal buiten de grote steden minder hard groeien.
9. Verhoogde focus op gastbeleving
Deze trend zagen we vorig jaar ook al en hij zet dit jaar door. Vooral de experience dinners zoals *Mama Mia! The Party* of *Lunch with the Stars* van Simonus zijn echte hardlopers. De combinatie van entertainment en eten vindt gretig aftrek bij gasten. De gast komt niet meer alleen voor het eten, maar voor de ervaring. Het hoeft niet altijd groots, maar de kleine dingen kunnen al het verschil maken: sfeer, geluid, geur, bediening. Live cooking, een persoonlijk verhaal of een onverwachte wending kan het verschil maken. Deze trend zet zeker door!
10. Blurring biedt kansen
In de eerste maanden van het jaar zien we meer chefs met producten in de retail. De grens tussen horeca en retail vervaagt. Denk aan restaurants die hun eigen producten verkopen: huisgemaakte sauzen, kruidenmixen of koffiebonen. De gast wil de beleving van de chef thuis beleven, dus kiest hij voor de producten die de chef gebruikt. Deze trend zal zeker doorzetten.
En nu?
Al met al zijn de tien trends die ik met jullie gedeeld heb nog steeds vrij actueel. De één wat meer dan de ander. Sommige passen beter bij jouw bedrijf dan andere. Pak de punten eruit die bij jouw bedrijf passen of waarin jij je wilt onderscheiden. In deze tijd moet je er echt bovenuit steken als horecabedrijf – zowel voor je gasten als voor je (potentiële) personeel.
Charlotte Mauritz is marketing en branding expert in de wereld van food & drinks en eigenaar van Annoncé Management BV. Daarnaast is Charlotte host van de podcast De Wereld van de Gastronomie.
Fotocredits: Linda Hemmes
Blijf op de hoogte!
Wil jij op de hoogte gehouden worden van het laatste restaurantnieuws en twee keer per week de digitale nieuwsbrief van De RestaurantKrant ontvangen? Schrijf je dan hier in voor de nieuwsbrief.