De rechten van maaltijdbezorgende frituurspeciaalzaken ten opzichte van online-platforms zijn voortaan beter beschermd. Dit komt door nieuwe Europese regels die op 12 juli van kracht werden.
Bezorgplatforms als Thuisbezorgd.nl mogen nu bijvoorbeeld niet meer zonder gemotiveerde kennisgeving vooraf een bezorgrestaurant schrappen van hun websites. In Nederland is tenminste één geval binnen de frituurbranche bekend waarbij dit is gebeurd; het bedrijf verloor hierdoor van ene op het andere moment 80 procent van zijn omzet.
Transparantie
In de verordening is verder opgenomen dat platforms hun voorwaarden op een aantal punten moeten bijstellen. Zo moeten platforms meer transparantie bieden: bijvoorbeeld over de totstandkoming van de toplijstjes van aanbevolen bedrijven. In het algemeen moet de verhouding tussen 'online tussenhandel-diensten' (zoals Thuisbezorgd) en zakelijke gebruikers (zoals cafetaria’s) gelijkwaardiger worden.
Overgangsjaar
Vorig jaar nam de Europese Commissie de verordening al aan. Platforms kregen vanaf dat moment een jaar de tijd om zich aan te passen aan de nieuwe regelgeving, de eerste in zijn soort in Europa. Op het moment dat de verordening werd aangenomen, telde de Europese Unie naar schatting ruim 7000 online handelsplatforms. Dat zijn er nu, gestimuleerd door de coronacrisis, ongetwijfeld reeds ettelijke duizenden meer.
Verdere wetgeving in de maak
Aanvullend op de verordening heeft de Europese Commissie recentelijk nog een wetgevingspakket inzake digitale diensten aangekondigd waarmee Europa onder meer het toezicht op online platforms wil regelen en de toenemende macht van grote platforms beteugelen. Vakvereniging ProFri maakt via openbare raadpleging gebruik om de commissie van input te voorzien en dient tevens haar zienswijze in. Iedereen kan dit op individuele basis doen tot uiterlijk 8 september 2020, maar laat het vooral ook weten aan ProFri of de vereniging waarbij je als ondernemer bent aangesloten.