Uit een eerste berekening van het FoodService Instituut Nederland (FSIN) blijkt dat de markt voor buitenshuis eten (foodservice) dit jaar €2,5 miljard aan omzet verliest als gevolg van de coronacrisis.
Foodretail ziet de omzet juist met 1,8 miljard stijgen door hamstergedrag en vanwege het feit dat eet- en drinkgelegenheden gesloten zijn. Beseffende dat nog niet alle kennis en inzichten over het verloop van deze crisis bekend zijn, presenteert het FSIN vandaag een eerste voorzichtige scenario van de effecten van de coronacrisis op onze foodsector.
De redactie van De RestaurantKrant houdt een liveblog bij waarin tips van de redactie, tips van horecaondernemers en inspirerende verhalen worden geplaatst om de crisis te lijf te gaan.
Bij dit scenario houdt het FSIN alleen rekening met de effecten van het coronavirus op korte termijn en niet met de negatieve effecten van een eventuele langere crisis die uit deze coronacrisis zou kunnen voortvloeien.
De belangrijkste aannames bij het huidige corona-scenario:
- De crisis duurt in volle omvang 3 maanden.
- Daarna komt er een voorzichtig herstel.
- De economie krimpt tot -1%, maar we komen nog niet in een diepe crisis.
- De angst-effecten van deze crisis zullen bij de consument niet meteen verdwenen zijn, ook als de crisis voorbij is.
- Er komen meer vakanties in eigen land.
De effecten van de coronacrisis op de buitenshuisconsumptie zijn groot. Het totale omzetverlies over 2020 bedraagt, volgens de berekeningen van het FSIN, €2,5 miljard. Vooral de horeca krijgt in maart en april te maken met zware verliezen en ook in mei is er nog geen volledig herstel. Op jaarbasis daalt de omzet van het segment klassieke horeca met ruim €1,7 miljard, verwacht het FSIN
Ook catering staat bijzonder zwaar onder druk door de (gedeeltelijke) sluiting van bedrijven en onderwijsinstellingen. De sluiting van scholen en universiteiten leidt tot het bijna volledig instorten van de vraag. Bedrijfscatering verliest in april de helft van de omzet door-
dat bedrijven massaal werknemers naar huis sturen. Volgens het huidige scenario van FSIN herstelt de omzet in de maanden daarna geleidelijk naar het niveau van voor de crisis. Op jaarbasis verliest catering €300 miljoen.
Het kanaal 'gemak' verliest volgens het FSIN meer dan 400 miljoen. Fastservice-bedrijven moeten net als de horeca de deuren sluiten, met uitzondering van delivery en drives. Het omzetverlies van de outlets, dat we voor de maanden maart en april op 50% schatten, wordt beperkt goedgemaakt door de stijging in maaltijdbezorging en bij de drives.
Gemakswinkels op stations en luchthavens krijgen een zware klap. De komende maanden is het daar uitgestorven. De omzetdaling van Travel voor 2020 ligt op ruim 8%. Het herstel duurt lang, omdat mensen dit soort plekken als onveilig ervaren en ze mijden, ook na het
verdwijnen van het virus.
Mensen kiezen sneller de auto. Vliegvakanties worden uitgesteld en afgezegd. Pompshops hebben het ook moeilijk, maar zullen een snellere opleving zien dan stations. Autorijden ervaren consumenten door het virus als ‘veiliger’ dan het openbaar vervoer. De omzet van pompshops in 2020 daalt naar verwachting met bijna 7%.