De campagne ‘Eet Geen Dierendag’ bereikt dit jaar 500 duizend werknemers; 200 duizend meer dan vorig jaar. Op initiatief van Wakker Dier serveren vandaag tweeduizend bedrijfsrestaurants door het hele land vegetarische lunchgerechten. “Het draagvlak groeit heel snel. Geweldig dat zoveel mensen zich op 4 oktober inzetten voor de dieren,” aldus Anne Hilhorst van Wakker Dier.
Het is de negende keer dat Wakker Dier ‘Eet Geen Dierendag’ organiseert. Tijdens de eerste editie in 2011 sloten zes cateraars zich aan en telde het evenement nog geen 25 duizend deelnemers. Dit jaar zijn dat negentien cateraars, tweeduizend organisaties en 500 duizend werknemers. Onder andere AkzoNobel, bol.com, Eneco, IKEA, KLM, KPN en RAI Amsterdam doen mee. “Zeker gezien de groeiende vleesconsumptie is het goed om te zien dat deze bedrijven hun verantwoordelijkheid nemen,” zegt Anne Hilhorst.
Rol cateraars
Het succes onder bedrijven is mede te danken aan de deelnemende cateraars. Zij promoten ‘Eet Geen Dierendag’ dit jaar bij meer bedrijfsrestaurants dan voorheen. Hilhorst: “Voor bedrijven is minder vlees serveren een goede manier om te laten zien dat ze waarde hechten aan dierenwelzijn, milieu en gezondheid.”
500 duizend dieren per dag
We eten in Nederland per dag ruim 500 duizend dieren, die vaak hun hele leven doorbrengen in een wereld van staal en beton. Minder vlees eten leidt uiteindelijk tot minder dieren in de veehouderij. Voor de overige dieren komt dan meer ruimte vrij, die kan worden gebruikt om hen een beter leven te geven.
Eet Geen Dierendag
Met de bewustwordingscampagne ‘Eet Geen Dierendag’ wil Wakker Dier Nederland laten kennismaken met vegetarisch eten en wijzen op de voordelen van minder vlees. ‘Eet Geen Dierendag’ wordt mogelijk gemaakt door de Nationale Postcode Loterij.