De horeca klimt uit het dal, de blik is gericht op de horizon. Natuurlijk zijn er zaken, al dan niet blijvend, veranderd. Hoe kijkt Peter Klaassen naar de toekomst van de horeca? In de rubriek Mens, Bedrijf en Visie portretteert De RestaurantKrant vooraanstaande mensen in en rondom de horecabranche.
In deze aflevering een gesprek met Peter Klaassen, bekend van Klaassen Makelaardij, een bekende horecamakelaar. Vanuit zijn positie heeft hij een goede kijk op het horecalandschap.
Mens
Hoe is je carrière tot stand gekomen?
“Mijn loopbaan is best bijzonder eigenlijk, een pad met veel bochten. Na de HTS ging ik werken in de scheepswerkersbouw. Vanuit de techniek ging ik vervolgens aan de slag als vertegenwoordiger voor een machinefabriek, waarna ik de toenmalige PTT ging helpen met de verzelfstandiging, als accountmanager voor de industrie. Daarna ging ik er aan de slag binnen het management, maar na tien jaar verliet ik de PTT om te werken bij CMG, een softwarebedrijf. Na die periode ben ik begonnen als interim-manager, maar dat was voor mij geen gelukkige keuze; als interimmer heb je geen verleden en geen toekomst. Dat lag me niet zo. Ik weet het nog goed, tijdens Kerst in 2001 vroeg mijn broertje aan mij of ik hem niet wilde helpen met zijn horecamakelaardij. Hij had met name de focus op Brabant, maar ik vond het allemaal wat te klein; drie man personeel, inclusief secretaresse. Daarom schreef ik een plan om groter te kunnen worden en dat plan is omgezet in realiteit. Inmiddels zijn we de grootste onafhankelijke horecamakelaar in Nederland en hebben we de zaak een jaar of zeven, acht geleden verkocht aan Guido Prins, de oud-horecadirecteur van Grolsch. Daarbij heb ik wel bedongen dat ik nog wel mijn ‘eigen’ rayon kon blijven doen, want het werk is gewoon enorm leuk om te doen.”
Wat betekent de horeca voor je?
“Ik vind horecaondernemers geweldige mensen die het leuk vinden wat ze doen. Een prachtige en gepassioneerde doelgroep om mee te werken.”
Hoe vaak maak je gebruik van de horeca?
“Niet iedere dag, want dan zou ik dichtslibben, maar wel heel vaak. Niet alleen privé, maar ook zakelijk. Het is goed om contact te blijven houden met je klanten en nieuwe klanten aan je te binden.”
Wat is je favoriete soort horeca?
“Dan kies ik voor een restaurant. Dat is de perfecte plek om met vrienden te genieten van een perfecte maaltijd in een mooie ambiance.”
Hoe omschrijf je je leiderschap?
“Bij mij is afspraak gewoon afspraak en je moet altijd kwaliteit leveren. Daarnaast geloof ik erin dat je daarbij zelf het goede voorbeeld moet geven.”
Bedrijf
Hoeveel mensen werken er binnen het bedrijf?
“Op het hoogtepunt waren dat er 32, waarvan 26 in het veld en de rest in de backoffice. In 2008 hebben we een klap gekregen vanwege de kredietcrisis, wat zijn uitwerking had op de organisatie. Op dit moment zijn we met 26 mensen, waarin ik ook de twee openstaande vacatures meeneem.”
Zien jullie ook dat het nu lastiger is om personeel te vinden?
“Wij noemen het ‘collega’s’, omdat we een franchise-organisatie zijn. Maar inderdaad, het vinden van personeel is lastig. Regelmatig krijgen we ex-horecaondernemers op gesprek die hun zaak hebben verkocht en belangstelling hebben in het horeca-makelaardijschap. Maar ze schrikken vaak als je vertelt dat daar wel een verplichte opleiding aan verbonden is. Het is geen hele zware opleiding hoor; in zes maanden ben je klaar om aan de slag te kunnen.”
Welke invloed heeft de coronacrisis op het bedrijf?
“Over de omzetten van het hele bedrijf kan ik niets vertellen, want ik ben niet langer de eigenaar. Ik kan alleen vertellen hoe het met mijn rayon gaat. 2019 was goed, 2020 was logischerwijs veel minder, want als iedereen gesloten is, dan heeft het geen zin om te verkopen. Nu in 2021 is de horeca weer open en mensen zijn zich gaan bezinnen op de toekomst. Daardoor zien we meer aanvragen. Of de waarde van horecavastgoed is gedaald? Natuurlijk heeft de behaalde winst van de afgelopen periode zijn weerslag op de waarde, waardoor het vastgoed en exploitatie minder waard zijn geworden. Horecaondernemers zijn positief ingestelde mensen en denken dat het morgen wel weer beter zal zijn. ‘We gaan dan nog maar een jaartje langer door voordat we verkopen’, denken ze dan. Dan hebben ze de kans om de slechte perioden in 2020 en 2021 uit het bedrijfsresultaat te filteren als alles hopelijk weer beter gaat. Ik geef ze geen ongelijk.”
Visie
Hoe kijk je naar de toekomst van de horeca?
“De horeca heeft niet alleen ‘in euro’s’ een enorme klap gekregen, maar ook in vertrouwen. Het vertrouwen van de banken in de sector is niet heel groot, maar ook het vertrouwen van de gasten speelt een rol. Ze hebben er niet altijd vertrouwen in dat de anderhalve meter afstand te realiseren is binnen de horeca, en daarin hebben ze vaak nog gelijk ook. Dan blijven ze maar liever weg. Zelf zou ik geen bruine kroeg zonder terras kopen. Daar wil nu niemand zijn vingers aan branden. We zullen het straks allemaal merken als de steunpakketten verdwijnen en versoberen. Daarnaast zullen we de steunkosten terugzien in belastingmaatregelen, want het geld moet toch ergens vandaan komen. Daarentegen, om toch nog wat positiefs te delen, groeide de horeca enorm voor corona. Ook de omzet per horecabedrijf nam toe, terwijl er heel veel horeca bij kwam. Voor ons als bedrijf is dat waardevol om te onthouden, want al die bedrijven hebben behoefte aan professionele ondersteuning. Niet alleen aan een accountant of belastingadviseur, maar ook een horecamakelaar hoort daarbij. In Nederland zijn er maar zes NVM-horecamakelaars en wij zijn er daar een van. Zo specifiek is onze branche.”
Wat zijn concreet de overlevingskansen voor horecabedrijven wanneer de overheidssteun wegvalt?
“Het aantal faillissementen is nog nooit zo laag geweest als nu en dat komt door de steunmaatregelen. Ik vermoed dat de klap komt als de steun wegvalt; we hopen van niet, maar verwachten het wel. De horeca is toch een branche met weinig ‘vlees op de botten’, uitgezonderd een gezonde bovenlaag van zo’n vijftien procent van de ondernemers. Daarnaast is veel horeca niet zo rendabel en al helemaal niet met anderhalve meter afstand en de maatregel dat de gasten geplaceerd moeten zijn. Vermoedelijk blijven deze maatregelen nog wel even in stand. Daarom denk ik ook dat die bruine cafés het nog heel zwaar gaan krijgen, hoe sneu dat ook is. Starten binnen de horeca wordt door banken als risicovol beschouwd en gezien de huidige situatie kun je ze daarin geen ongelijk geven.”
Welke gevolgen van de coronacrisis zie je nog meer?
“Ik ben in mijn vrije tijd voorzitter van een repair café. We praten veel over de circulaire economie en duurzaamheid en ik zie dat dit ook in de horeca hoger op de agenda komt en moet komen. Waste management, bio, duurzaamheid… Allemaal dingen die nodig zijn om zowel de klimaatcrisis als de coronacrisis te bezweren. Uiteindelijk zijn alle virussen die tot nu toe de mensheid hebben bedreigd, ontstaan door te veel beesten op een te klein oppervlak bij elkaar te zetten. De manier waarop we met de veestapel omgaan, zoals met megastallen, is absurd. Het is toch raar dat Nederland de grootste exporteur van vlees is binnen de EU en volgens mij zelfs nummer twee wereldwijd? Deze crisis heeft op pijnlijke wijze de absurditeit van onze omgang met dieren blootgelegd, maar ook de gevaren die daarin schuilen. Onze manier van denken ten aanzien van milieu en dierenwelzijn zal hierdoor veranderen of nu al veranderd zijn.”