Goede vraag, want veganistisch aanbod krijgt steeds meer aandacht. Is dat wel terecht? Als we kijken naar het aandeel veganisten in Nederland, dan kunnen we concluderen dat de cijfers uitwijzen dat deze groep nog bijzonder klein is. Om daar een uniek horecaconcept voor in te richten lijkt nog wat voorbarig binnen de horeca. Overigens is het wel zo dat bijna 22 procent van de wereldbevolking geen vlees eet. En dan rekenen we de flexitariërs niet mee!
Veganisten zijn minder goed vertegenwoordigd; in 2010 bleek nog geen procent van de wereldbevolking veganist te zijn. Van na 2010 zijn geen mondiale cijfers bekend, maar dat veganisme groeit, is wel bekend. De Nederlandse Vereniging voor Veganisme heeft ingeschat dat er in Nederland in 2018 zo’n 100.000 veganisten zijn. In 1996 waren dat er slechts 16.000 (een toename van 525 procent!).
Mannen moeten minder vlees eten
Het Voedingscentrum startte eind 2018 een campagne - met de naam ‘Er is meer dan vlees' - speciaal gericht op mannen. De gemiddelde man eet namelijk zo’n 900 gram vlees per week, terwijl maximaal 500 gram vlees per week wordt aanbevolen. Mannen worden door middel van de campagne verleid om alternatieven voor vlees te proberen. Met name het eten van peulvruchten, noten en ei levert winst op voor de gezondheid én het milieu. Het lijkt echter wel een zware opgave om mannelijk Nederland de helft minder vlees te laten consumeren…
De conclusie? Er zijn schijnbaar nog te weinig veganisten om er een succesvol horecaconcept op af te kunnen stemmen. Met name de mannen laten het nog afweten. Vegan lunchroom Your Foodprint in Gouda is onlangs al gesloten (te weinig animo) en biologisch restaurant GYS moest de vestiging in Rotterdam al kort na opening sluiten… In Utrecht blijkt de biologische, en deels vegan, hotspot wél succesvol.