Het is kommer en kwel in de restaurantbranche. Maar wat voor de één een bedreiging is, is voor de ander een kans. Dat laatste geldt voor De Nieuwe Winkel in Nijmegen. Chef-eigenaar Emile van der Staak begon een restaurant volgens de populaire bistronomie-filosofie. Betaalbare perfectie op het bord gaan prima samen met realistisch en creatief ondernemerschap.
Een voormalige winkel op een B-locatie in Nijmegen. Eetstoelen uit de jaren vijftig en tafelbladen van gerecycled kunststof, een kleurrijke roze muur en een gele vloer. Op de voorruit staat met grote letters 'De Nieuwe Winkel'; de keuken is halfopen. Dit is het domein waar Emile van der Staak en zijn team vijf dagen per week alles uit de kast halen om het verschil te maken. En dat lukt onder het huidige economische klimaat verdomd aardig. De bistronomie-stroming, waarbij in een toegankelijke setting zeer goed eten wordt geboden tegen een schappelijke prijs, zit in de lift.
*Eigen identiteit*
Van der Staak is een ambitieuze, creatieve en realistische restaurateur. 'We zitten net buiten het centrum. We hoeven echt niet zo nodig vele duizenden euro's huur per maand te betalen. Dat we hier zitten en dat het restaurant is geworden wat het is, hebben we juist te danken aan de crisis. Voor ons is de crisis een zegen. Het concept is uit nood geboren. Omdat er terughoudendheid was bij de bank, zijn we creatief te werk gegaan.'
Lees het volledige artikel in dit nummer van De RestaurantKrant
Interview: Emile van der Staak
13 december 2012