Afschaffing van de pariteitsclausules, minder macht voor de OTA’s, een eerlijk speelveld creëren en de problemen op de arbeidsmarkt aanpakken. Dirk Beljaarts is per 1 februari de nieuwe algemeen directeur van de Koninklijke Horeca Nederland (KHN) en is ambitieus. “Met bijna 450.000 werknemers mogen we ons zeker laten horen in politiek Den Haag, daar kunnen we het verschil maken voor onze leden.”
De koers die KHN een aantal jaar geleden heeft ingezet, wordt door Beljaarts voortgezet. “Het zou vreemd zijn als de koers met mijn komst ineens drastisch zou veranderen. Het grote voordeel is dat ik al ruim vier jaar in het landelijk bestuur van de KHN heb gezeten, de organisatie en de koers ken en dus weet waar we naartoe willen.” Als we vragen naar de grote uitdagingen komt Beljaarts op de volgende punten uit: macht van de OTA’s aanpakken, problemen op de arbeidsmarkt aanpakken en meer lobbyen in Den Haag.
Gelijk speelveld
De pariteitsclausule houdt in dat hotels via de eigen kanalen geen lagere prijs mogen aanbieden dan op de boekingssites staat, en dat is volgens Beljaarts oneerlijke concurrentie. “Feit blijft dat veel hotels baat hebben bij de koppeling met de verschillende OTA’s, maar wij vinden het oneerlijk dat een eigen lagere prijs door de hotelier niet aangeboden mag worden." Daarnaast ziet de nieuwe directeur liever dat data in beheer komt van de hotelier. De OTA's houden nu voornamelijk de gewonnen data in eigen beheer. "Als hotelier wil je je gasten bedanken voor hun verblijf, het zijn tenslotte jouw gasten. Als er geen contactgegevens zijn, is dat niet mogelijk. Met een groot bestand aan e-mailadressen kan een hotelier een mooie e-mailmarketingcampagne op touw zetten. De hotelier mag aan de gasten vragen of zij hun e-mailadres achter willen laten, maar in de praktijk gebeurt dat niet vaak.”
Ook voor de restaurateur wil KHN de macht van de OTA's beperken. "We hebben BookDinners ontwikkeld als KHN. Een goedkopere variant dan bijvoorbeeld IENS. Het grote voordeel ten opzichte van IENS is dat wij ten eerste goedkoper zijn en ten tweede krijgt de ondernemer toegang tot de data. Daarin onderscheiden we ons."
Millennial
Beljaarts, die aan zijn laatste weken als General Manager van Novotel Amsterdam City bezig is, ziet een stukje bewustwording bij een nieuwe generatie. “De millennial is zich bewust van de macht van de OTA’s en gebruikt bijvoorbeeld Booking.com als een soort Google om hotels te zoeken. Vervolgens benadert hij of zij het hotel zelf om op die manier een kamer te boeken, Het zijn kleine tekenen dat het sentiment aan het veranderen is, maar stapje voor stapje wel in de goede richting. Hoteliers proberen dat gedrag ook te belonen door gratis diensten aan te bieden. Ons doel voor de komende periode is die pariteitsclausule te verbieden, zoals je in veel omringende landen al ziet. Feit is dat de raderen in Europa soms langzaam gaan, waardoor we minder snel kunnen handelen dan we zouden willen."
De huiskamer van Nederland
Om dat proces te versnellen gaat KHN de al actieve lobby in Den Haag nog meer aandacht geven. “We zien dat het werkt. Vorig jaar besloot de rechter dat alle rookruimtes in de horeca per direct gesloten moesten worden. Daar zijn we mee aan de slag gegaan en het heeft geresulteerd in het feit dat de rookruimtes nu tot halverwege 2022 open mogen blijven. Op dat resultaat mogen we trots zijn. We noemen de horeca ook wel ‘de huiskamer van Nederland’. We hebben als sector een verbindende functie op sociaal vlak en een economische verantwoordelijkheid op het gebied van werkgelegenheid. We zijn vaak bescheiden en werken keihard. We mogen onze stem misschien wel iets vaker laten horen in Den Haag.”
Een andere pijler van KHN is het aanpakken van het personeelstekort. Tijdens de traditionele persconferentie op de vorige Horecava presenteerde KHN-voorzitter Robèr Willemsen confronterende cijfers. Medio 2018 zijn er 23.000 openstaande vacatures in de horeca. Het grootste tekort is bij koks. De verwachting is dat er in 2025 een tekort is van 60.100 tot 67.400 medewerkers in de bediening en 16.000 tot 17.800 koks. “De sector groeit hard, dat is positief. Maar het brengt ook uitdagingen met zich mee. Het personeelstekort is er daar een van. We moeten de sector aantrekkelijker maken voor (potentiële) werknemers. Dat gebeurt al door het bieden van hogere lonen en bijvoorbeeld eens in de zoveel tijd een vrije dag in het weekend. Daarnaast vinden wij het een goed idee als werkgevers personeel aan zich weten te binden door een opleidingstraject aan te bieden binnen het bedrijf. Zo stuwen we de kwaliteit van de hele sector omhoog Als brancheorganisatie bieden wij ook trainingen en cursussen aan om het niveau van de werknemers omhoog te krijgen”, aldus Beljaarts
Samen met voorzitter Robèr Willemsen gaat Beljaarts aan de slag om de belangen van de KHN-leden, en de horeca in het algemeen, te behartigen. Sinds zijn aanstelling is Willemsen het boegbeeld van KHN. "Dat blijft zo", zegt Beljaarts. “Robèr (Willemsen, red.) doet dat ontzettend goed. Hij is nog altijd horecaondernemer en daar kunnen onze leden zich heel goed mee identificeren. Ik vergelijk onze samenwerking graag het liefst als volgt: we zitten samen op een tandem en moeten samen trappen en sturen in dezelfde richting om vooruitgang te boeken, daar gaan we ons stinkende best voor doen.”
Wie is Dirk Beljaarts?
Dirk Beljaarts laat een rijke (internationale) carrière in de hotellerie (voorlopig) achter zich om zich volledig te richten op zijn nieuwe baan als algemeen directeur van de KHN. De afgelopen 4,5 jaar was hij General Manager van het Hotel Novotel City Amsterdam. Met pijn in zijn hart verlaat hij die functie. “We hebben hier met het hele team de afgelopen jaren prachtige dingen laten zien, zwarte cijfers gedraaid en een cultuurverandering weten te bewerkstelligen. We zijn door de afdelingen heen gaan kijken, hebben werknemers weten te verbinden en hebben een bottom-up-cultuur weten te creëren. Daar ben ik ontzettend trots op.” Beljaarts doorliep de Hoge Hotelschool in Maastricht en maakte carrière binnen Golden Tulip, zowel in Nederland als Duitsland. Vervolgens was hij General Manager van het vijfsterrenhotel Art’otel in Amsterdam en het Hotel Novotel City te Amsterdam.