Frans en Wendy Kooyman van espressobar 30ml en saladebar CROP uit Utrecht hebben een crowdfundingcampagne opgezet. Dit, omdat
ze zoveel mogelijk
zelfvoorzienend willen worden, zijn en blijven. "We willen alles creëren vanaf het basismateriaal dat we binnen krijgen. Dit betekent niet langer tegen hoge prijzen extern inkopen, maar zelf creëren zodat we veel meer invloed hebben op de kwaliteit van onze producten die wij onze gasten uiteindelijk voorzetten", aldus het ondernemerskoppel.
*Streven naar perfect*
"Met onze specialty koffiebar en saladebar streven we naar perfectie, van inkoop tot het eindproduct, het moet allemaal perfect zijn. Zo bieden we met CROP versgemaakte salades en ter plekke vers bereide sappen aan die naast lekker ook verantwoord zijn. Onze espressobar 30ml levert koffie van de groene boon tot aan het verse kopje koffie dat bij ons te bestellen is en heeft daarnaast tal van huisgemaakte lekkernijen. 30ml is inmiddels echt een gevestigde naam in Utrecht, en is in 2014 zelfs verkozen tot beste koffiebar van de provincie Utrecht."
*Waarom crowdfunding?*
"We branden al op kleine schaal onze eigen koffie. Vele avonden na sluitingstijd verandert ons winkelpand al in een minibakkerij, maar we kunnen onze doelen simpelweg niet bereiken binnen de huidige ruimte met de huidige middelen. De 2 kg koffiebrander achterin bij 30ml moet vervangen worden door de grotere Giesen W15 KG koffiebrander", vertelt het horecaduo.
*Investering nodig*
"Op dit moment kunnen we de vraag immers niet aan. Een heel goed teken, maar hierbij komt wel een investering van minimaal 30.000 euro kijken. Daarnaast hebben we een grotere koelcapaciteit en grotere ovens nodig voor het bakken van taarten en koeken. Het koffiebranden en bakken van taarten moet op een andere locatie gaan plaatsvinden, zodat de ruimte in 30ml effcienter kan worden gebruikt om extra zitplaatsen te creeren."
*Nieuwe locatie voor koffiebranden en taarten bakken*
"Op dit moment kijken we naar een nieuwe plek waar dit allemaal te realiseren moet zijn. Tevens biedt een ander pand ook de kans om in de nabije toekomst maaltijden vanuit Crop aan huis te bezorgen bij klanten. Zodat er op die manier ook gezond eten te bestellen is in plaats van het huidige aanbod dat online te vinden is."
*Waarom crowdfunding?*
"Een "Crowdfundingcampagne":https://www.crowdaboutnow.nl/crop/ sluit perfect aan bij onze manier van werken. Kleinschalig, controleerbaar en persoonlijk. We hebben er eerder al gebruik van gemaakt. Op 1 september 2016 loopt de oude crowdfundingcampagne van 30ml af. Nu willen we opnieuw gebruikmaken van deze methode om nog eerlijkere, betere en mooiere producten te kunnen gaan leveren. Mensen kunnen investeren vanaf 25 euro en met een rendement van 20 procent."
*Bekijk de crowdfundingvideo*
Koffie- en saladebar Utrecht start crowdfundingcampagne
28 mei 2015