De omzet van McDonald’s bezorgservice McDelivery is in 2019 verdriedubbeld ten opzichte van 2018. Deze groei zet in 2020 verder door. Hiermee plukt McDonald’s de vruchten van haar strategie om in te spelen op de snelgroeiende bezorgmarkt.
De uitrol van deze service is de afgelopen maanden verder opgeschaald. De restaurantketen verwacht eind 2020 honderdvijftig (bestel)punten met de bezorgpartners Uber Eats en Thuisbezorgd.nl te realiseren, een verdriedubbeling ten opzichte van begin 2019.
Annemarie Swijtink, Director Marketing, Communicatie en Insights bij McDonald’s Nederland, geeft aan dat McDelivery al lange tijd een prioriteit is voor McDonald’s: “De bezorgmarkt is een enorme groeimarkt. Nederlanders laten graag hun eten bezorgen wanneer zij zin hebben in een lekkere maaltijd, maar geen zin hebben om te koken. Met McDelivery spelen wij in op deze behoefte. Dit wordt gewaardeerd. We bezorgen inmiddels meer dan 10.000 Big Mac’s per week.”
McDelivery is in 2020 versneld opgeschaald, legt Swijtink uit: “We zijn eind december 2019 naast Uber Eats succesvol gaan samenwerken met een tweede bezorgpartner: Thuisbezorgd.nl. Na een succesvolle pilot in Maastricht in december 2019 hebben we deze samenwerking in de eerste helft van 2020 versneld uitgerold. Samen met onze Franchisenemers en bezorgpartners hebben we McDelivery in nog meer plaatsen aan kunnen bieden, waardoor we nu nog meer gasten – letterlijk – een spontaan geluksmomentje kunnen bezorgen. Gemak en genieten gaan hand in hand met McDelivery.”
Doorgroeien
McDelivery is de afgelopen jaren op alle vlakken hard gegroeid: de service is inmiddels beschikbaar in 25 Nederlandse steden, het gemiddelde bestedingsbedrag per bestelling neemt toe en het gemiddelde aantal bestellingen per restaurant per week is in 2019 met 56 procent gegroeid. Deze trend heeft zich in de eerste helft van 2020 voortgezet. Sinds de introductie in 2017 is het snel gegaan met de populariteit van McDelivery.
De bezorgservice die inspeelt op gemak, is een belangrijke groeidriver voor de restaurantketen. De snelle groei is mogelijk gemaakt door een strategie die inzet op brede beschikbaarheid met een focus op kwaliteit. Bestellingen worden, nadat ze vers zijn bereid in het restaurant, direct naar de gast gebracht en zo binnen tien minuten bezorgd. Ook worden de bestellingen zo verpakt dat koude producten koud blijven en warme producten warm. Zo halen gasten de kwaliteit van McDonald’s gemakkelijk in huis.
“McDelivery zal de komende tijd verder doorgroeien. Er zit nog veel groei in de thuisbezorgmarkt”, verwacht Swijtink. “De meeste mensen gebruiken één bezorgapp om eten te bestellen. Omdat wij nu samenwerken met twee populaire bezorgpartners, Uber Eats en Thuisbezorgd.nl, bereiken we nog meer gasten, ongeacht welke app zij gebruiken. Eind dit jaar verwachten we honderdvijftig bestelpunten, aansluitingen van restaurants bij Uber Eats en/of Thuisbezorgd.nl, te hebben. Dat is drie keer zoveel als begin 2019. Zo kunnen we zoveel mogelijk gasten via McDelivery van dienst zijn.” McDonald’s is beschikbaar in 25 steden bij 75 restaurants.
Een half miljoen Big Mac’s
Hoewel McDelivery snel groeit, blijft één ding constant: de smaak van Nederlanders. Want hoewel de manier van bestellen relatief nieuw is, bestellen Nederlanders vooral de klassiekers van McDonald’s: de Big Mac was en blijft het product dat het meest besteld wordt via McDelivery. Dit jaar verwacht McDonald’s er meer dan een half miljoen van te bezorgen.
De Chicken McNuggets doen er nauwelijks voor onder en staan op een tweede plek als favoriete bestelling om te laten bezorgen. Ook is er duidelijk een dag in het jaar wanneer Nederlanders het minst zin hebben om te koken en het meest zin hebben in hun favoriete McDonald’s producten: Nieuwjaarsdag.