Bandenfabrikant Michelin moet forse verliezen toestaan op de gidsendivisie. In een artikel in de Financial Times komt naar voren dat de bekende rode gids ieder jaar 15 miljoen euro in het rood staat. Op den duur zou het verlies kunnen oplopen tot 70 miljoen tegen 2015.
*Wat te doen?*
Nu maakt Michelin als consortium dit verlies ruimschoots goed met de overige activiteiten en zijn de restaurantgidsen goed voor 1% van de totale omzet. Toch weet men momenteel niet goed wat er met dit 111 jaar oude culinaire instituut moet worden gedaan. Er zijn inmiddels kostenbesparingen doorgevoerd. Zo zit het kantoor van de Guide Michelin niet meer in het prestigieuze 7e arrondissement van Parijs, maar in een betonwijk buiten het centrum.
*Raad vragen*
Hoewel topmannen Jean-Dominique Senard en Michel Rollier van Michelin zeggen dat ze geloven in de macht van de gids als een marketingtool, huurde het bedrijf vorig jaar toch de diensten in van adviesbureau Accenture. Het advies aan de gids luidde dat de tijd rijp is om snel te veranderen, de Michelingids wordt sterk bedreigd door alles wat zich in de digitale wereld afspeelt. Accenture rekende voor dat de jaarlijkse verliezen oplopen tot 19 miljoen euro in 2015 wanneer de Michelingids door zou gaan op de huidige weg.
*Nieuw plan, nog geen actie*
De consultants presenteerden een nieuw bedrijfsplan waarbij er tegen betaling meer diensten zouden worden geleverd aan de restaurants en hotels die zijn opgenomen in de gidsen. Tot op de dag van vandaag heeft Michelin nog geen koersverandering bekend gemaakt. Dit is mogelijk deels te wijten aan het feit dat er nog steeds geen nieuwe kapitein op het schip zit sinds Jean-Luc Naret vorig jaar opstapte als directeur van de Guide Michelin.
~Frank Lindner~
Michelingids in zwaar weer
26 juli 2011