Den Haag gaat de komende jaren meer ruimte bieden aan vernieuwende concepten in de horeca. In Scheveningen worden kansen
gecreëerd voor uitbreiding van het aanbod van entertainment en live muziek. Er mogen meer horecazaken komen in Chinatown, op de Binckhorst en het Hobbemaplein. Verder wil het college meer daghoreca in winkelgebieden toevoegen. Met dit nieuwe beleid verwacht het stadsbestuur beter te kunnen inspelen op de veranderende wensen van consumenten en ondernemers.
*Beleving*
Wethouder Karsten Klein van Economische Zaken: "De wensen van consumenten en ondernemers veranderen, de grens tussen detailhandel, cultuur, leisure en horeca vervaagt. Beleving' is het toverwoord. Ondernemers spelen hierop in met nieuwe concepten zoals pop-uprestaurants op tijdelijke locaties. De gemeente wil deze vernieuwingen in het horeca-aanbod nu en in de toekomst ruim baan geven."
*Horeca in winkelgebieden*
In winkelgebieden is een toenemende vraag naar (dag)horeca. Lunchrooms en koffiezaken vormen een steeds belangrijker onderdeel van een aantrekkelijke winkelstraat. Het college wil in winkelgebieden 30 procent daghoreca mogelijk maken. Op een aantal pleinen waaronder Plaats, Haagsche Bluf en Kalhuisplaats wordt 60 procent horeca mogelijk gemaakt.
*Geluid en terrassen*
De geldende geluidsnormen maken het voor een ondernemer niet altijd mogelijk om muziek te programmeren. Daarom wordt vier keer per jaar een collectieve geluidsontheffing verleend aan horeca-ondernemers. In de toeristische gebieden (binnenstad, Scheveningen) wordt geluid toegestaan tot 01.00 uur, tegen 23.00 uur in de rest van de stad.
~Mirte Bouman~
Ruim baan voor vernieuwing Haagse horeca
19 november 2015