Met Slim Ondernemen helpt Sligro klanten meer uit hun zaak te halen. Hierbij gaat het om oplossingen op een breder vlak dan food alleen: denk aan rendement, personeel, loyaliteit en duurzaamheid. Volgens Dries Bögels (directeur Foodservice Nederland) en Hanna Polman (manager Customer Solutions) is dit nog maar het begin van de mogelijkheden die Sligro te bieden heeft. "Het allerbelangrijkste is dat we blijvend van toegevoegde waarde zijn."
Een belangrijke stap was twee jaar geleden de lancering van een nieuwe afdeling binnen Sligro: Customer Solutions. Deze afdeling is er volledig op gericht om (food)professionals te helpen slimmer te ondernemen. Foodprofessionals kunnen profiteren van oplossingen binnen vijf behoeftedomeinen: rendement, personeel, bedrijfsvoering, loyaliteit en duurzaamheid.
Slim Ondernemen
Hanna Polman, manager Customer Solutions, legt uit dat aan elke oplossing onder de noemer Slim Ondernemen diepgaand klantonderzoek ten grondslag ligt. "Door het organiseren van denktanks, marktonderzoeken en klankbordgroepen achterhalen we waar professionals vooral behoefte aan hebben. Deze behoeftes verschillen in detail per bedrijf en segment, maar zeggen wel iets over wat branchebreed speelt. Van de nieuwe oplossingen die we ontwikkelen, zullen er altijd afvallen. Maar de overblijvende zijn dan ook daadwerkelijk van toegevoegde waarde."
Een deel van de oplossingen is binnen Sligro zelf ontwikkeld, bijvoorbeeld de Kleinste Keuken. "Dit concept richt zich speciaal op kleinere (‘natte’) horecazaken en sportlocaties die meer food willen aanbieden om de besteding per gast te verhogen. Samen met Bouter ontwikkelde Sligro een mini-oven waarmee deze zaken gemakkelijk snacks en food bereiden’, legt Polman uit. Voor restaurants is er een andere oplossing. ‘Slimme Keuken combineert culinaire inspiratie met een strakke calculatie om meer marge in minder tijd te realiseren. Handig voor restaurants die kwalitatief eten willen serveren maar hiervoor bijvoorbeeld te weinig personeel hebben."
Partners
Voor andere oplossingen zoekt Sligro de samenwerking met partners. Met partner InVenlo werd Mr. Butler gelanceerd: een bezorgplatform met de laagste commissie, waarbij klanten automatisch sparen voor Sligro-tegoed. Inmiddels biedt Sligro zelfs energie-oplossingen. "Samen met Eneco bieden we onze klanten energie en gas met de laagste prijsgarantie, honderd procent groen, en helpen we hen energiekosten te besparen." Daarnaast sloeg Sligro de handen ineen met One People Services. "Door tegen een superscherp tarief het werkgeverschap uit handen te nemen, maken we het mogelijk om flexibel op én af te schalen met betrouwbaar en gekwalificeerd personeel. Zonder werkgeversrisico’s. Zeker in het huidige landschap een voordeel voor ondernemers."
Vernieuwde focus
Slim Ondernemen en full-service dienstverlening sluiten aan bij een vernieuwde focus binnen Sligro. "Vernieuwde", verduidelijkt Dries Bögels, directeur Foodservice Nederland bij Sligro. "Want de klant stond vanzelfsprekend altijd al centraal. We zijn goed bij onszelf te rade gegaan waarin de toegevoegde waarde van Sligro nu écht schuilt. Het antwoord op deze vraag wist iedereen binnen onze organisatie wel, maar soms helpt het om dit nét wat scherper te formuleren en tot nieuwe inzichten te komen. Als we binnen Sligro allemaal dezelfde koers volgen en dezelfde taal spreken, is onze klant uiteindelijk de grote winnaar."
Binnen die vernieuwde focus past ook een bredere blik op de markt en nieuwe vormen van dienstverlening. Bögels: "We hebben immers veel meer te bieden dan goed, lekker en eerlijk eten. Slim Ondernemen is hiervan een treffend voorbeeld, waarmee we nog meer meerwaarde bieden voor onze klanten. Op korte termijn, om bijvoorbeeld kosten te besparen in de huidige uitdagende tijd, maar ook voor een gezondere zaak op de langere termijn."
Doorontwikkelen
De eerdergenoemde voorbeelden zijn slechts een greep uit de oplossingen die Sligro binnen Slim Ondernemen aanbiedt. Polman benadrukt dat de lat hoog ligt en niet elke oplossing zomaar het levenslicht ziet. Haar team blijft zoeken naar behoeften van ondernemers en nieuwe oplossingen hiervoor. "We gaan de komende periode verder met verdiepen, waarbij we blijven inspelen op nieuwe uitdagingen. Het allerbelangrijkste is dat we blijvend van toegevoegde waarde zijn." Bögels: "De foodprofessional is de held. Wij zijn er om hem of haar écht verder te brengen."