Steden als Zwolle en Sluis profiteren van de aanwezigheid en het succes van restaurants als De Librije, Oud Sluis en La Trinité. Dat concludeert Angelique Lombarts van hogeschool InHolland tijdens haar lezing over city marketing op vakbeurs
Horecava. De aanwezigheid van innovatieve en hoogstaande horeca en culturele voorzieningen zijn positief van invloed op het bezoekersgedrag en het vestigingsklimaat.
*Nog nooit van Zwolle en Sluis gehoord*
"Voor het succes van de sterrenzaken hadden relatief weinig mensen van Zwolle of Sluis gehoord. Nu zijn het populaire bestemmingen voor een weekeindje weg. De tophoreca in deze steden draagt sterk bij aan het positieve imago van deze plaatsen", aldus de lector City Marketing & Leisure Management.
*City marketing voor de toekomst*
Voor de toekomst van gastvrijheid wordt city marketing steeds belangrijker. Het hebben van culturele voorzieningen en innovatieve horeca maakt hier onderdeel van uit. De conclusies van Lombarts geven handvatten voor beleidsmakers, maar ook horecaondernemers kunnen met de visie van Lombarts uit de voeten. Want hoe komt het dat de meest vernieuwende horecaconcepten vaak ontstaan in grote metropolen en dikwijls mislukken wanneer ze in kleinere plaatsen worden gestart of gekopieerd?
*Drie werkvlakken en organisatie*
City marketing valt uiteen in drie werkvelden. Hardware, software en mindware. Plus daarbij nog de organisatie van het geheel.
*Innovatieve fysieke omgeving*
Bij hardware gaat het om de feitelijke en fysieke aanwezigheid van faciliteiten. Denk aan vernieuwende transportsystemen, innovatieve dienstverlening (zoals horeca en gezondheidszorg) en moderne bewegwijzering (via apps, GPS, QR-codes en social media).
*'Slimme software' voor een betere stad*
Software behelst het sociaal kapitaal in een stad. Bij sociaal kapitaal gaat het om maatschappelijke saamhorigheid, vertrouwen en netwerken. Ook het culturele kapitaal van een stad valt onder de software. Hieronder verstaan we de aanwezigheid van hoog opgeleiden en creatievelingen. Zij kunnen een stad naar een hoger plan tillen. Zij verlangen echter wel de aanwezigheid van culturele voorzieningen, hoewel er niet vaak gebruik van hoeft worden gemaakt.
*Horeca maakt imago van een stad*
Bij de mindware gaat het om de reputatie en het imago van een stad. Belangrijke inwoners en succesvolle horecaondernemingen zoals De Librije en Oud Sluis fungeren als ambassadeurs van een stad. Bezoekers en toeristen die een positief verblijf hebben gehad in een stad kunnen ambassadeurs worden. Ook hier ligt er dus een belangrijke rol voor de horeca.
~Frank Lindner~
Sluis en Zwolle profiteren van tophoreca
11 januari 2012