De Franse startup Taster, feerder bekend als Mission Food, bouwt 'restaurants' rondom grote steden speciaal voor Deliveroo, UberEats en Glovo. De restaurants hebben geen tafels, maar zijn helemaal toegespitst op online platforms.
De startup heeft net vier miljoen euro opgehaald. Er zijn inmiddels al zeer succesvolle restaurants en restaurantketens zonder zitplaatsen ontstaan dankzij de online bestel- en bezorgplatforms, maar het 'upscalen' gaat nog te langzaam. De grootte van de keuken is dikwijls een beperking.
Satellietrestaurants
Deliveroo is gestart met het investeren in 'satellietkeukens' voor de meest populaire restaurants, vaak in containers op parkeerplaatsen of industrieterreinen. Taster gaat niet werken met reeds bestaande restaurants, maar wil nieuwe restaurantketens opzetten voor deze groeimarkt. Zo houden ze invloed op het menu en de restaurants. In Frankrijk en Spanje zijn al enkele restaurants geopend. Aan niets is te zien dat het geen 'echt' restaurant is. Slim, want de kostenstructuur is hierdoor fors lager: geen hoge huur, geen bezorgingen die zelf gedaan moeten worden, minder personeel...
Maar wat als Deliveroo en UberEats nieuwe regels maken die dit soort initiatieven tegenwerken? Dat moeten we nog zien.