De Makro vestigingen in Breda en Groningen heropenen op 14 oktober met een volledig nieuw concept. Met de vernieuwing speelt Makro
naar eigen zeggen in op de veranderende wensen en behoeften van ondernemers.
~Foto: Beleving staat bij Makro centraal, zoals bij de visafdeling in Vianen~
*Beleving*
Makro introduceerde als eerste de zelfbedieningsgroothandel in Nederland, een groothandel met een enorm assortiment: alles onder één dak, zodat ondernemers efficiënt hun inkopen kunnen doen. Inspelend op de huidige retailtrends richt Makro zich nu met de vernieuwde vestigingen meer op beleving. Kef van Helbergen, managing director van Makro Nederland, licht toe: "Nu mensen steeds meer online kopen, wordt voor retailers de winkelbeleving steeds belangrijker. Dat zien wij als groothandel ook bij ondernemers, ze willen niet alleen gemak en goede producten, maar ook geïnspireerd
worden. Daarom zijn we in 2014 begonnen met een nieuw concept in Vianen, waar juist die beleving centraal staat. Dat slaat zo goed aan bij onze klanten, dat we dit jaar weer
vier vestigingen hebben vernieuwd.Â
*Food en non-food bij elkaar*
Het assortiment is in de nieuwe opzet geordend naar belevingswerelden en de presentatie in de vestiging heeft een flinke opfrisbeurt gekregen. Veel kleur in de
schappen om verschillende Âwerelden duidelijker te onderscheiden, food en non food producten worden bij elkaar gepresenteerd en kookdemonstraties en proeverijen bieden inspiratie en gemak bij het inkopen, aldus de groothandel. Vestigingsmanager Jason Oostenbrink van Makro Breda is trots dat zijn vestiging heropent: "We hebben goed naar onze klanten geluisterd en veel tijd gestoken in ons nieuwe concept. De nieuwe vestiging is overzichtelijk en verrassend." Wim Miedema van Makro Groningen geeft aan dat Makro flink geïnvesteerd heeft in advies en service. "Onze medewerkers kregen trainingen om de productkennis te verhogen en kunnen onze klanten nu beter voorzien van persoonlijk advies. Bijvoorbeeld met een kaasspecialist op onze kaasafdeling met meer dan 300 soorten kazen." Een onderzoek onder de klanten bij de vernieuwde vestigingen dit jaar gaf aan dat meer dan ruim 95 procent van de klanten zeer positief is over het nieuwe concept."
*Vestigingen met nieuw concept*
In 2014 heropende de Makro vestiging Vianen met het nieuwe concept. Eerder dit jaar werden de vestigingen in Duiven en Nuth verbouwd volgens de nieuwe formule. Met Breda en Groningen is nu een kwart van de vestigingen vernieuwd. In de week van 14 oktober worden in Makro Breda en Groningen de heropeningen met feestelijke activiteiten zoals proeverijen en productdemonstraties, acties als 1 minuut gratis winkelen
en muziek en entertainment, samen met de klanten gevierd.
~Christel Tuin~
Vernieuwde Makro's in Breda en Groningen
8 oktober 2015