Over het algemeen wordt schade als gevolg van de coronamaatregelen niet gedekt door verzekeraars, maar een Franse rechter heeft bepaald dat een restaurateur recht heeft op compensatie door verzekeraar Axa.
Stéphane Manigold heeft in de regio Parijs vier restaurants, waar 52 werknemers in dienst zijn. Zijn omzet komt jaarlijks uit op 6 miljoen euro, maar 2020 belooft een zwaar jaar te worden. Sinds 14 maart zijn de restaurants gesloten op last van de overheid en Manigold heeft bij Axa een verzekering voor inkomstenverlies veroorzaakt door zogeheten opgelegde sluitingen afgesloten. Daar is sprake van, en daarom stapte de restaurateur naar zijn verzekeraar voor compensatie.
Vrijwillige beslissing?
Axa wilde geen gehoor geven aan de wens van de restaurateur; zij meenden dat er geen sprake was van een opgelegde sluiting. Die zou nooit bevolen zijn en het besluit om dicht te gaan is volgens verzekeraar Axa een 'eenzijdige en vrijwillige beslissing' van de restauranthouder.
De handelsrechtbank werd ingeschakeld door de restauranteigenaar en gaf hem gelijk. Er is sprake van een administratieve sluiting en Axa zal uit moeten keren, aangezien pandemieën niet zijn uitgesloten volgens het verzekeringscontract. De verzekeraar moet in ieder geval 45.000 euro uitkeren, terwijl Manigold 75.000 eiste. De rechter wil nog laten uitrekenen hoe hoog het omzetverlies tussen 15 maart en 1 juni uitvalt, waarna een exacte vergoeding wordt vastgesteld.
Axa gaat in beroep tegen de uitspraak, aangezien het een kort geding is. Axa zou ook al met restaurateurs een schikking hebben getroffen. Met Manigold en andere gedupeerden heeft Axa eerder getracht een schikking te treffen die voorziet in een vergoeding van 20 procent van de omzet gedurende maximaal vier maanden. Wanneer Axa een hoger beroep verliest, dan kan de schade fors zijn voor de verzekeraar, aangezien er - naar het schijnt - 6.000 vergelijkbare verzekeringscontracten in omloop zijn, zo lezen we in Le Point.