In het jaar 2015 zal de wereldbevolking 26,1 miljard liter wijn drinken. Dat becijfert Global Industry Analysts (GIA) in de nieuwste versie van hun marktverkenning 'Wine: A Global Strategic Business Report'. Hoewel deze hoeveelheid aan de hoge kant lijkt is voorzichtigheid met de cijfers geboden. In een eerdere versie van het rapport uit 2008 schatte GIA de totale wijnconsumptie in de wereld voor het jaar 2010 op 26,2 miljard liter.
*Groei (nog) niet bewezen*
In plaats van te spreken over 'groei' zou 'stabilisatie' een betere conclusie zijn wanneer de beide uitgaven met elkaar worden vergeleken, hoewel de cijfers over 2010 nog niet definitief zijn. De consumptiecijfers over de jaren tussen 2005 en 2010 laten een jaarlijkse groei zien van iets meer dan 1 procent per jaar. Hoewel zeer constant, is dit percentage niet schrikbarend te noemen.
*Wat gaat er gebeuren?*
Uiteraard staat buiten kijf dat in opkomende economieën zoals China en India veel afzetpotentieel ligt. Het is echter nog te vroeg om te concluderen dat de wereldwijde wijnconsumptie hierdoor al een 'boost' heeft gekregen. Met een verwachte consumptie in 2015 die gelijk is aan die van 2010 mag je je afvragen wat er in de tussenliggende jaren staat te gebeuren. Absolute groei zal er niet zijn als we de cijfers van GIA mogen geloven, want de hoeveelheden liggen beide op hetzelfde niveau.
*Drijvende krachten zelfde als afgelopen jaren*
Het nieuwste rapport van GIA uit 2011, online te koop op verschillende websites voor tussen de 3.900 en 4.950 dollar, noemt dezelfde redenen als in de uitgave van 2008 als drijvende krachten achter het potentieel van wijn. Dit zijn; de bewezen gezondheidseffecten bij matige inname van wijn, de opkomst van nieuwe wijnlanden en de veranderende levensstijl van de middenklasse in opkomende economieën (meer geld te besteden door economische voorspoed, dus betere/luxere dranken aanschaffen).
*Jonge consument wil wijn*
Nieuw is dat het soort consument en diens voorkeuren in de nieuwe afzetmarkten aan het veranderen is. Waar tot voor kort in landen als China, India en Rusland de belangstelling in wijn vooral iets was voor mensen van middelbare leeftijd, is het tegenwoordig een groeiende groep jonge consumenten die duidelijk wijn liever wijn in plaats van andere alcoholische dranken.
*Online wijnmarketing*
Het is de categorie jonge wijnliefhebbers die zich meer en meer laat inspireren door marketingcampagnes en informatie via het internet. Hierdoor is er een sprong van het toepassen van e-commerce onder de wijnmakers waar te nemen.
~Frank Lindner~
Wijnconsumptie stabiel op 26 miljard liter
25 februari 2011