Bijna een derde van de bezoekers van winkelcentra in Europa, het Midden-Oosten en Zuid-Afrika bezoekt tijdens het winkelen een horeca-gelegenheid. Dit
blijkt uit een onderzoek van vastgoedadviseur "CBRE":http://nieuws.cbre.nl/sterk-horeca-aanbod-verhoogt-aantrekkingskracht-winkelcentra/ onder 22.000 consumenten uit 22 landen.
*Horecabestemmingen*
Het onderzoek is uitgevoerd om inzicht te krijgen in het belang dat consumenten hechten aan de aanwezigheid van horeca in een winkelcentrum en om te kijken welke rol hiervoor in de toekomst is weggelegd. Opvallend is dat shoppers in de Verenigde Arabische Emiraten, Zuid-Afrika, Turkije, Roemenië en Spanje winkelcentra met name identificeren als horecabestemmingen. Zo bezoekt 59 procent van de ondervraagde consumenten uit de Verenigde Arabische Emiraten in eerste instantie alleen een winkelcentrum om iets te eten of te drinken. Vervolgens brengt gemiddeld 40 procent hiervan nog wel een bezoek aan een of meerdere winkels.
*Nederland*
In Nederland ligt het percentage consumenten dat een winkelcentrum slechts bezoekt vanwege de horecagelegenheden op 18 procent. Hiervan bezoekt 41 procent vervolgens nog een of meerdere winkels. De verschillende percepties kunnen met name verklaard worden door de verschillende culturen van de respondenten. Deze lokale culturele verschillen hebben een enorme impact op de manier waarop een winkelcentrum ingericht moet worden en op de vormgeving van het horeca-aanbod.
*Winkelbeleving*
Van de consumenten bezoekt 42 procent minstens een keer per week een winkelcentrum. Hiervan waardeert 36 procent eten en drinken als erg of extreem belangrijk. Een innovatief, goed samengesteld horeca-aanbod geeft de bezoeker volgens CBRE een completere winkelbeleving en stimuleert de consument om terug te komen.
~Mirte Bouman~
Winkelcentra met horeca-aanbod aantrekkelijk
20 oktober 2015