Vanaf 13 december 2014 geldt de nieuwe allergenenwetgeving waarmee horecaondernemers verplicht zijn om allergeneninformatie
beschikbaar te hebben voor gasten die hierom vragen. Om ervoor te zorgen dat deze wet ook gemakkelijk toepasbaar en praktijkgericht is, ging KHN de afgelopen maanden met de NVWA op bezoek bij horecaondernemers. Uitgangspunt: de eisen aan de informatievoorziening over allergenen aan gasten moesten passen bij het type horecabedrijf. Dit heeft ertoe geleid dat ondernemers op verschillende manieren aan deze wet kunnen voldoen.
*Nieuwe allergenenwet*
Wat betekent de nieuwe allergenenwet concreet voor de horeca? De nieuwe wet betekent dat horecaondernemers verplicht zijn hun gasten te kunnen informeren over allergenen die zijn gebruikt in hun gerechten. Met deze wet worden allergische consumenten beschermd. Afhankelijk van het type bedrijf hebben horecaondernemers verschillende mogelijkheden om hun gasten te informeren:
1) Ondernemers geven continue (schriftelijk of elektronisch) informatie, bijvoorbeeld door gebruik te maken van allergenenlijsten bij de menukaart
2) Ondernemers geven mondeling informatie, als gasten hierom vragen. In dat laatste geval zijn er drie mogelijkheden om de allergeneninformatie te kunnen geven: (a) ondernemers bewaren de etiketten van de voedingsmiddelen die in hun gerechten zijn gebruikt; (b) zij stellen een lijst op per menu-item of ingrediënt; (c) zij halen met een e-learning een certificaat als bewijs van kennis over allergenen en omgang met allergenen in de keuken. Het is de verwachting dat een groep ondernemers niet kan voldoen aan de verplichting tot allergeneninformatie. Deze groep wordt geadviseerd duidelijk aan te geven dat er geen garanties gegeven kunnen worden over de aan- of afwezigheid van allergenen.
*Werkbezoeken*
Om de NVWA mee te nemen in de praktijk van deze wet organiseerde KHN meerdere bezoeken bij horecaondernemers met de NVWA. Bij die werkbezoeken werd duidelijk welke informatie over allergenen ondernemers al geven aan hun gasten en hoe vaak gasten om die informatie vragen. Ook werd duidelijk dat de verschillende horecabedrijfstypen een andere aanpak vragen. Door de werkbezoeken zijn er nu verschillende manieren waarop ondernemers kunnen voldoen aan hun mondelinge informatieverplichting. Deze manieren zijn met de NVWA en het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport afgestemd.
*Workshops en e-learning voor KHN-leden*
Op korte termijn start KHN met de organisatie van zogenaamde allergenenworkshops. Tevens wordt er een instructiefilmpje gedistribueerd en is KHN in gesprek met partners om ondernemers zo goed mogelijk te ondersteunen bij het opstellen van de ingrediëntenlijst. De e-learning met bijbehorend certificaat wordt in samenwerking met NVWA ontwikkeld en is in het najaar beschikbaar.
"*Meer lezen over de allergenenwetgeving? Klik hier*":http://www.hospitality-management.nl/?q=allergenen&x=zoeken
~Christel Tuin~
Allergenenwetgeving: KHN ondersteunt ondernemers
21 juli 2014