Swinkels Family Breweries N.V., holding van Bavaria N.V. heeft voor het derde jaar op rij een recordomzet geboekt, ondanks uitdagende marktomstandigheden. De netto-omzet kwam uit op € 659 miljoen, een stijging van 6,5 procent ten opzichte van 2016. Het bedrijfsresultaat daalde van € 45,8 miljoen naar € 41,1 miljoen, mede door aanzienlijke investeringen en een toename van kosten. De investeringen betroffen alle brouwerijen – in Nederland, België en Ethiopië – alsook de mouterij in Eemshaven. Lees hier het volledige jaarverslag van 2017.
Brouwen en bouwen
“2017 was een jaar van brouwen en bouwen”, aldus Jan-Renier Swinkels, bestuursvoorzitter van Bavaria N.V. “2017 zien we als een tussenjaar na de vele veranderingen in 2016 door overnames en nieuwe samenwerkingen. We hebben verdere investeringen gedaan om het bedrijf klaar te stomen voor de toekomst, terwijl we tegelijkertijd opnieuw een recordomzet hebben geboekt doordat we stevig door hebben gebrouwen. Een toename van kosten en de investeringen zorgden echter voor een lager nettoresultaat in 2017. We verwachten de komende jaren de vruchten te kunnen plukken van onze investeringen en zullen daartoe in 2018 de ingezette koers doorzetten en focussen op kostendiscipline. We zien 2018 dan ook vol vertrouwen tegemoet en kijken uit naar het 300-jarig bestaan van onze Bavaria-brouwerij in Lieshout in 2019, een belangrijke mijlpaal”.
Onze merken: in Nederland en over de grens
2017 was een uitdagend jaar, waarin het bedrijf enerzijds groei liet zien en anderzijds tegenwind kende. Het merk Bavaria zag in de thuismarkt toenemende concurrentie op het gebied van alcoholvrij bier, onophoudelijke promotiedruk in supermarkten en kortingsdruk in de horeca. Op internationaal gebied waren er uitdagingen door overheidsreguleringen in Afrika en Azië en in het Verenigd Koninkrijk door de Brexit.
La Trappe en Cornet presteerden zeer goed. In de merken Palm, Rodenbach, Brugge Tripel en Swinckels' werd geïnvesteerd middels redesigns. Het merk Swinckels’ werd bovendien succesvol geïntroduceerd in de retailkanalen.
Markten zoals Frankrijk, Italië, Oost-Europa en Noord- en Zuid-Amerika presteerden eveneens goed. Het lokaal gebrouwen bier uit Ethiopië, Habesha, groeide dusdanig hard en wordt op dit moment in capaciteit uitgebreid waardoor heel Ethiopië bediend kan worden.
Mouterij Holland Malt presteerde goed en maakt sinds dit jaar gebruik van twee nieuwe mouttorens in Eemshaven. Dit zorgt voor een capaciteitstoename van 50 procent, waardoor de sterke internationale positie van Holland Malt verstevigd wordt.
Stappen in duurzaamheid
Naast nationale en internationale uitbreiding zette Bavaria N.V. ook stappen op het gebied van duurzaamheid. “Duurzaamheid blijft een kernonderdeel van onze bedrijfsvoering. We hebben het bedrijf in bruikleen van volgende generaties. Wij streven daarom naar langetermijn-waardecreatie op sociaal en financieel vlak en op het gebied van milieu. In 2017 hebben we besloten om de Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties in de strategie te integreren”, zegt Swinkels.
Zo is er een regionale samenwerking opgezet met bedrijven als Mars, Friesland Campina en Hydreco, voor het gebruik van aardwarmte door middel van geothermie om de transitie naar duurzame energie in de toekomst mogelijk te maken. Daarnaast werden er 1.280 zonnepanelen op het dak van het distributiecentrum geplaatst, om het energieverbruik verder te verduurzamen. Ook vond de officiële oprichting van de Boer Bier Water-coöperatie plaats. Met Boer Bier Water wordt het restwater uit de productieprocessen in Lieshout gezuiverd, zodat het weer teruggebracht kan worden in de bodem en gebruikt kan worden door boeren in de omgeving. Zo wil Bavaria ervoor zorgen dat er altijd voldoende grondwater blijft; voor de omgeving van Bavaria maar ook voor Bavaria zelf en verschillende betrokken partijen zoals Rijkswaterstraat en het waterschap.
Innovatie
2017 kenmerkte zich ook door de oprichting van Swinkels Innovations, een innovatielab, en het interne innovatieprogramma Pink Innovation Box. Medewerkers uit de hele organisatie worden met dit programma gestimuleerd om hun ideeën omtrent innovaties op het gebied van producten, processen en duurzaamheid om te zetten naar een concreet plan. De Pink Innovation Box zorgde voor de introductie van het Bavaria Radler Ice Lemon 2.0% in de zomer van 2017, waarbij het proces van akkoord tot introductie slechts zes weken duurde, en ‘Pimp Your Can’, een website waar consumenten gepersonaliseerde blikjes bier kunnen designen en bestellen.