Op woensdag 20 maart 2019 is Rotterdam weer een dag de bierhoofdstad van Nederland. Dan wordt in Arminius congres- en debatcentrum voor de vierde keer de ‘Dutch Beer Challenge’ georganiseerd. Alle ruim 650 Nederlandse brouwerijen en brouwerijhuurders zijn benaderd en velen hebben één of meer van hun bieren ingeschreven: in totaal zijn er 441 bieren aangemeld. Een groei ten opzichte van de 4e DBC vorig jaar met bijna 50 bieren toen er 398 bieren in competitie waren.
Het aantal brouwerijen in Nederland is afgelopen jaren explosief gegroeid tot ruim 650. De Dutch Beer Challenge is een unieke kans voor alle Nederlandse brouwers om zich te meten met hun collega’s. Tijdens de eerste editie van de Dutch Beer Challenge in 2015 waren er 155 Nederlandse bieren in competitie. In 2016, tijdens de 2e Dutch Beer Challenge, waren er 239 bieren in competitie. Tijdens de derde editie in 2017 waren er 298 bieren ingestuurd en tijdens de vierde editie dus bijna 400. Tijdens de komende vijfde editie zullen op 20 maart 2019 bijna 441 bieren blind worden geproefd en gekeurd door 42 zowel Nederlandse onafhankelijke bierexperts en -keurmeesters als internationale ‘beerjudges’ en specialisten. De jury proeft blind in verschillende biercategorieën, zoals pils, saison, licht en zwaar blond, pale ale, IPA, licht en zwaar donker, bock en dubbelbock, stout/porter, gerstewijn, witbier en weizen, fruitbieren en houtgelagerde bieren.
Bekendmaking winnaars
Op 18 april 2019 maakt de wedstrijdleiding de winnaars per categorie bekend in Theater Kantine Walhalla in Rotterdam, waarna aansluitend een ‘after-bierborrel’ plaatsvindt bij de naastgelegen brouwerij Kaapse Brouwers. De Mitra Award ‘Het Beste Bier van Nederland 2019’ wordt op 16 mei 2019 in de Grote Kerk in Den Haag uitgereikt tijdens het openingsevenement van de achtste Week van het Nederlandse Bier.
Belangrijkste doelstellingen
De initiatiefnemers en organisatie van de Dutch Beer Challenge hebben de volgende doelstellingen met deze wedstrijd:
- De promotie van de Nederlandse biercultuur;
- Het organiseren van een faire en professionele wedstrijd onder de Nederlandse brouwers;
- Het bieden van een kwaliteitslabel aan de bierconsument;
- Het bieden van een sterk marketinginstrument aan de deelnemende brouwers.