In een industriële omgeving, een oude papierfabriek die al vijf jaar leegstaat is in de zomerperiode het grootste pop-up restaurant van Nederland ‘De Proefdruk’ gerealiseerd. Elke twee weken een nieuw restaurant die zijn eigen sfeer meegeeft aan de ruimte. Prachtig om te zien en te ervaren.
Voor dit fantastisch initiatief in Nijmegen ben ik gevraagd om de laatste twee weken van augustus te helpen om de gastvrijheid te waarborgen en medewerkers de fijne kneepjes van het vak mee te geven. Het is een groot succes, want 100% coronaproof en dat is wat gasten willen. Het kan volgens de richtlijnen werken en de gasten gastvrij ontvangen. Er is in mijn ogen namelijk behoefte aan veilig uit eten gaan en bedrijven en initiatieven die dat uitstralen dat ze zich aan de coronaregels houden.
De uitdaging is het vinden van de juiste medewerkers die De Horeca Factor hebben. De avond voor de opening van het pop up restaurant neem ik nog een medewerker aan. Ik zat al op het terras toen ik haar aan zag komen lopen. Ik wist meteen dat ze het had, dat had ik al ervaren in het telefoongesprek en haar uitstraling bevestigde mijn gevoel. Ze heeft een goede opleiding afgerond, die staat voor kennis en kunde in het vak. We drinken samen koffie en gaan in gesprek. Haar prachtige, stralende blauwe ogen kijken me aan, oogcontact is een van de succesfactoren van de Horeca Factor. Uiteraard is ze meteen de volgende begonnen.
Al snel ben ik onderdeel van het team en ben ik meer dan alleen trainer on the job en loop net zo hard mee om gasten een fantastische avond te bezorgen. Ik hou van mijn vak en die liefde voor het vak geef ik graag over aan de jonge garde. Het is een groot succes en we hebben nog meer medewerkers nodig. Het is fijn om te ervaren hoe de initiatiefnemer, restauranteigenaren en medewerkers elkaar helpen, door professionals en beginnende kanjers een kans te geven om mee te werken. Veel horecaondernemers steunen het initiatief en komen eten, helpen of zelfs mee knallen. Het is al het ware een grote horecafamilie. Heel fijn om hier onderdeel van te mogen zijn. Het is echt samen doen in deze bijzondere tijd. Mooi om te ervaren dat degene die meewerken van alle kanten banen krijgen aangeboden, omdat ze de Horeca Factor hebben. Een luxe positie lijkt mij om te mogen kiezen welk restaurant het beste bij jou past.
Wat is dat nou eigenlijk De Horeca Factor?
Je ziet en ervaart het gelijk, maar wat maakt het verschil dat jij de H - Factor hebt? Zodat jij je gasten oprecht het gevoel geeft dat ze welkom zijn, dat je het echt leuk vindt dat ze er zijn. De Horeca Factor is het feit dat je geschikt bent voor het vak door:
Initiatief tonen
Lef hebben om jezelf te zijn en soms iets geks willen doen
De twinkeling in je ogen
Iets willen doen voor gasten en een stapje voor zijn
Een mooie ervaring aan gasten willen geven
Liefde voor de mens, het vak, eten, drinken en gastvrijheid
Het beste uit je zelf willen halen voor een ander
De gast aanvoelen en een mooie ervaring meegeven
Een vertrouwd gevoel geven
Flexibiliteit – je bent een kameleon die mee kleurt in de situatie zonder jezelf te verliezen
Wat bepaalt of iemand de Horeca Factor heeft? Wie is in dit geval de jury? Nou in mijn ogen kan dat er maar een zijn en dat is de gast. De gast bepaalt of jij de Horeca Factor hebt of niet.
Over Jeannine Sok
Gastoloog Jeannine Sok is opgegroeid in de horeca en deelt haar kennis over houding en gedrag van gasten en medewerkers in de gastvrijheidsbranche. Ze ontwikkelt gastvrijheidsconcepten, inspiratietours, gastlessen, trainingen en schrijft boeken en tijdschriften over gastvrijheid. Lees hier haar andere blogs,