De RestaurantKrant volgt de ervaringen van gastoloog Jeannine Sok uit Nijmegen. Maandelijks plaatsen we een blog over de ontwikkelingen en ervaringen binnen de gastronomie en dan met name de gastvrijheid.
Sinds een paar jaar ben ik coördinator van de stichting Met je hart in Nijmegen, dat is vrijwilligerswerk. Dat doe ik omdat ik vind dat ik als zelfstandige ook iets belangeloos moet doen voor de maatschappij. En wat is nou leuker dan iets doen waar mijn hart sneller van gaat kloppen: eten, drinken en gastvrijheid.
Wij organiseren waardevolle ontmoetingen voor kwetsbare ouderen in de Nijmeegse horeca. Mede mogelijk gemaakt door gasten die Nijmeegse horeca bezoeken tijdens de restaurantcampagne. Het is een landelijk initiatief dat onlangs bekroont is met een appeltje van Oranje. Deze keer een blog dat gaat over mijn ervaringen tijdens één van de ontmoetingen, een schoolvoorbeeld naar mijn idee…
Wie goed doet goed ontmoet…
Het is druk in de stad vanwege een concert in het Goffertpark, gelukkig ken ik de routes en weet de files te vermijden. We komen op tijd aan in het restaurant, waar we met alle egards worden ontvangen. Dit gezellige restaurant doet al vanaf het begin mee aan de restaurantcampagne ‘Eet met je hart’. De medewerkers zijn hier bijzonder vriendelijk en gastvrij. Zij denken echt mee met ons en hebben speciaal voor deze avond een ronde tafel gereserveerd. ‘Dat is toch veel prettiger?’ Ze heeft natuurlijk gelijk, we zijn met een oneven aantal en niets is zo vervelend voor iemand om niemand tegenover je te hebben zitten. Mijn advies is dan ook voor elk restaurant minimaal één wat grotere ronde tafel, want dan is iedereen gelijkwaardig, ik denk daarbij gelijk aan de geschiedenisles over King Arthur.
Maandelijks (soms iets vaker) ga ik vrijwillig met de ouderen van de stichting Met je hart ergens in Nijmegen iets eten of drinken in de diverse horecabedrijven die er inmiddels zijn in de stad. Bij voorkeur natuurlijk bij de bedrijven die de stichting een warm hart toe dragen. Steeds geniet ik weer van de uitzonderlijke gastvrijheid van alle horecamedewerkers. Wat is dat toch wat ouderen, soms wat slechter ter been, met de horecamedewerkers doen?
Excellent
Elke keer weer worden ze op excellente manier gastvrij ontvangen van begin tot eind. Alles klopt dan. De medewerkers zijn op dat moment altijd een schoolvoorbeeld van hoe je het verschil kan maken door gastvrij gedrag. Ze helpen, besteden oprechte aandacht, maken een praatje en zorgen dat alles soepel verloopt. Of komt dat misschien ook door de ouderen die ontzettend dankbaar zijn. Wat je geeft krijg je terug toch?
Voor sommige ouderen is het de enige keer dat ze echt warm eten, er zijn ouderen bij die nooit voor zich zelf koken en altijd alleen eten. In mijn ogen zorgt samen eten en drinken en de perfecte gastvrijheid voor verbinding en mooie gesprekken en contacten. Iets waar ze naar uitkijken en op verheugen en nog lang van nagenieten. Ze zijn misschien ook wel de ideale gasten? Alhoewel ik ook wel eens hoor van horecamedewerkers, ‘ach die oudjes hebben altijd wat te zeuren en hebben echt geen geduld…’
Dankbaar
Mooie ontmoetingen die wij met de stichting in samenwerking met enthousiaste horecaondernemers hebben georganiseerd: maandelijkse stamtafels, koffie drinken met een gebakje erbij, een pubquiz voor ouderen, speciaal op maat gemaakt, een avondje lekker eten, dineren bij studenten van het ROC, een kerstlunch op een praktijkschool, bonbons maken, borrelen in een populaire kroeg, bingoën, sjoelen in een hotel, hightea, aanwezig tijdens de officiële opening van de 4-daagse en een kerstdiner tijdens de eerste kerstdag waarbij alle medewerkers vrijwillig werkten. Heel bijzonder allemaal. Ik ben dan ook dankbaar dat de ondernemers en medewerkers hier aan meewerken. Wie goed doet goed ontmoet….
Ik denk neem een voorbeeld aan deze horecabedrijven en hun gastvrije medewerkers, vertoon het zelfde gastvrije gedrag bij al je gasten, dan maak je in mijn ogen echt het verschil. Zo moeilijk is dat toch niet?