Een brandguide, jouw merk op papier, is de belangrijkste basis voor een solide onderneming. Je logo, merkkleuren, tone of voice en uitgeschreven concept vormen het skelet van je bedrijf. Waarin de branding van een horecazaak van elk ander bedrijf verschilt? De mens.
De horeca is een prachtig vak. Altijd in beweging, expressief, uitdagend, bevredigend, frustrerend, emotioneel, gastvrij, liefdevol, optimistisch. De reden dat het zo veelzijdig is, is omdat je te maken hebt met mensen, met ervaringen. Dat laatste is dan ook wat je verkoopt. Maar al die emoties en ervaringen zijn iedere dag anders. Zowel bij jou als je personeel en je gasten. Het heeft allemaal invloed op hoe gasten jouw onderneming ervaren. Jouw verhaal, jouw merk, moet daarom staan als een huis. Jouw branding is de enige stabiele factor van je bedrijf, de hoeksteen. Het enige waar jij, je personeel en je gasten altijd op kunnen terugvallen.
Dit artikel maakt onderdeel uit van de themamaand Branding. Alle artikelen uit deze themamaand zijn hier te vinden.
Opvallen door branding
Waarom zouden mensen uren, soms dagen reizen om je te bezoeken? Niet omdat ze niks in de buurt hebben zitten, of omdat ze geen keuze hebben. Die is er anno 2024 in overvloed. Op iedere straathoek zit een café of restaurant. Consumenten zijn dan ook meer dan ooit bewust bezig met de keuze waar ze hun zuurverdiende geld aan uitgeven en die keuze is gebaseerd op de ervaring die ze ergens kunnen verwachten. Een ervaring die hoort bij een bepaald merk. Branding helpt gasten te bepalen of je aan die verwachtingen kan voldoen en om jouw bedrijf te onthouden als die ervaring positief uitpakt.
Brandguide als handboek
Verschillende onderzoeken wijzen uit dat betrouwbaarheid de belangrijkste factor is in de koopbeslissing van consumenten, en die beslissing is niet gebaseerd op logica, maar op emotie. Jouw personeel creëert dat vertrouwen in eerste instantie en zij kunnen alleen overtuigen als zij zich kunnen identificeren met jouw merk. Hoe beter zij dit kunnen doen, hoe meer passie en trots erbij komt kijken, waardoor ze niet alleen langer bij je blijven werken, maar dit ook kunnen overbrengen aan je gasten. Een sterke en complete brandguide fungeert hierbij als hun handboek.
Bron van inspiratie
Een goed doordacht en ontwikkeld merk is niet alleen merkbaar in de communicatie vanuit je personeel. Je ziet het ook terug in bijvoorbeeld interieur en marketinguitingen. Een brandguide maakt het mogelijk om je merk te vertalen in alle aspecten die samen de ervaring van je gasten vormen. Dit doe je door factoren te elimineren die niet overeenkomen met het algemene gevoel en doel van je onderneming. Een brandguide is er om (evenement)ruimtes, menukaarten en personeelskleding vorm te geven of te benoemen. Het is ook een verzekering dat jouw visie niet verdwijnt als er een verandering is in het managementteam of ander personeel, of verloren gaat in de eindeloze creativiteit van je marketingteam.
Sterk merk, heldere beloftes
Mensen zijn visueel ingesteld en ook in de horeca gaat het om ‘what meets the eye’. Kwaliteitsvisuals, een esthetisch interieur, met aandacht ontworpen amenities, ze vormen een belangrijk onderdeel van de algemene ervaring. Een duidelijke branding zorgt ervoor dat ze bij elkaar een homogeen geheel vormen, namelijk jouw merk. De branding zorgt ervoor dat gasten terugkomen en jouw zaak aanbevelen bij hun omgeving, of online. Door te investeren in een aantrekkelijke ervaring op merkniveau, investeer je ook in het creëren van ambassadeurs. Sterke merken communiceren simpele en heldere beloftes aan hun gasten, zodat ze iedere keer als ze je bezoeken, precies weten waar ze aan toe zijn. Want vergeet niet: mensen zijn eerder loyaal aan merken dan aan producten. En de horeca leent zich uitermate goed om een sterk merk te creëren dat doordrenkt is met verhalen en emotie.
Over Katja Brokke
Katja Brokke is senior copywriter en Head of Brandchef, een merkbureau dat vette logo’s, fijne huisstijlen en lekkere copy creëert voor restaurants, hotels, bars, drank- en foodconcepten.
Blijf op de hoogte!
Wil jij op de hoogte gehouden worden van het laatste restaurantnieuws en twee keer per week de digitale nieuwsbrief van De RestaurantKrant ontvangen? Schrijf je dan hier in voor de nieuwsbrief.