Steeds meer gasten kiezen voor alcoholvrij wanneer ze een bezoek brengen aan de horeca. De alcoholvrij- en 0.0-trend blijft maar groeien en hierdoor komen er ook steeds meer nieuwe producten als alternatief op de markt. Niet allemaal even goed, maar het valt mij dit jaar op dat de ontwikkeling van 0.0 en alcoholvrij echt een vlucht maakt.
Voormalig wijnjournalist Esmee Langereis is bijvoorbeeld volledig geswitcht van wijn naar alcoholvrij en deelt via diverse kanalen haar ervaringen en haar pareltjes. Wat mij dit jaar opvalt in de gastronomie is dat thee een nieuwe plek inneemt. Niet meer alleen na het dineren maar ook tijdens het dineren maakt thee zijn opkomst.
Een paar jaar geleden maakte ik, via het Gastronomisch Gilde, kennis met Maarten Riebeek, sommelier en theesommelier én restaurantmanager bij Restaurant Moon in de A’dam toren. De bevlogenheid en bezieling die hij heeft over thee is ongekend. In restaurant Moon serveert hij tea pairings bij de gerechten. Ik heb hier al meerdere malen van mogen genieten en iedere keer was dit weer een fantastische ervaring. Samen met, ‘thee gekkie’ zoals zij zichzelf noemen, Wesley Schipper komen er de meest bijzondere vormen van thee langs tijdens een lunch of diner. De mannen experimenteren erop los. Van een warme thee tot ijsthee en alles wat daartussen zit. Maar ook in de keuken wordt thee in de gerechten en sauzen verwerkt. Door het goed pairen en goed bereiden van de thee wordt, net als bij wijn, de beleving van een gerecht extra bijzonder. Maar de key is toch de toelichting die er bij elke gang en elke vorm van thee wordt gegeven. Je merkt aan alles dat deze mannen er écht verstand van hebben en dat draagt ontzettend bij aan de beleving. Nergens anders heb ik dit nog mogen ervaren, en ook een hele fijne bijkomstigheid is dat je super fris de deur uitloopt en de volgende dag ook zo fris als een hoentje weer aan de slag kan.
Je ziet in steeds meer zaken dat thee het alcoholvrije/0.0-alternatief gaat worden voor wijn. Alcoholvrije wijnen willen nog steeds te veel wijn zijn, waardoor het vaak toch meer druivensap is. Thee is dan echt wat anders en hiermee kan je jouw gasten ook in de watten leggen! Er valt zoveel te vertellen aan tafel over de bereiding en de achtergrond van de thee die je serveert aan je gasten in combinatie met de mooiste gerechten, dit vergeten je gasten niet snel en je verrast ze echt. Ook kan je diverse bereidingen van thee aan tafel laten zien waardoor de beleving nog intenser wordt. Zeker aan de bovenkant van het middensegment en het hogere segment zullen meer ondernemers hier aandacht aan moeten geven. Dit houdt natuurlijk wel in dat je hier kennis voor moet gaan opdoen want, net als met wijn, kan je zonder kennis over het product enorm de plank misslaan. In de basis kent thee veel overlapping met wijn. Maar toch kan je het niet over één kam scheren. Investeer in dit soort kennis bij jezelf en je medewerkers. Zoek contact met de juiste mensen die echt verstand hebben van thee en hoe je dit een onderdeel maakt van jouw aanbod. Er is meer dan alcoholvrije wijn en mocktails.
Je wilt toch iedere gast een bijzondere avond geven, met of zonder alcohol? Ga voor thee! Wil je meer weten over thee en de beleving die thee kan geven? Luister dan naar de aflevering van mijn podcast met Maarten en Wesley.
Charlotte Mauritz is marketing en branding expert in de wereld van food & drinks en eigenaar van Annoncé Management BV. Daarnaast is Charlotte host van de podcast De Wereld van de Gastronomie. |
Fotocredits: Linda Hemmes
Blijf op de hoogte!
Wil jij op de hoogte gehouden worden van het laatste restaurantnieuws en twee keer per week de digitale nieuwsbrief van De RestaurantKrant ontvangen? Schrijf je dan hier in voor de nieuwsbrief.