Chefs zien vertegenwoordiger graag komen

14 januari 2011
Chefs zien vertegenwoordiger graag komen

Uit het onlangs gepresenteerde tweede FoodServicePeil-onderzoek (FSP) is gebleken dat chef-koks vertegenwoordigers van producten en ingredienten tegenwoordig graag langs zien komen. Hetzelfde onderzoek van een jaar eerder toonde aan dat koks vertegenwoordigers liever de deur wezen dan ze te ontvangen.

*Benadering*
Het onderzoek stelt dat de grootste veranderingen in de keuken plaatsvinden in de wijze waarop chefs het liefs worden benaderd door de voedingsmiddelenfabrikanten. Zoals door vele voorspeld gaat onder andere internet een zeer grote rol spelen, maar als het om de aanschaf van nieuwe of andere producten gaat vinden de chefs het belangrijk om producten te kunnen zien, proeven en ruiken.

*Rechtstreeks ontvangen*
Men bestelt niet snel via e-nieuwsbrieven (27 procent in 2010, vergeleken met 41 procent vorig jaar). In 2009 zagen de chefs een vertegenwoordiger liever gaan dan komen, terwijl de helft nu aangeeft het liefst een nieuw product rechtstreeks te ontvangen en te testen samen met een vertegenwoordiger.

*Eerste onderzoek*
Eind 2009 namen meer dan 250 chefs van Het Nederlands Kokspanel deel aan het online continue onderzoek FSP Horeca; de eerste editie (FSP 1 Algemeen) uit de reeks van zes onderzoeken bevat algemene onderwerpen uit de horecamarkt.

*Analyse*
In december 2010 zijn -in grote lijnen- dezelfde vragen gesteld waardoor in de analyse van Foodinc. nu zichtbaar is in hoeverre de inkopen, behoeftes en wensen van de chefs zijn veranderd.

*Minder lunches, andere tijden*
Opvallend is dat het aantal lunches in het afgelopen jaar sterk is gedaald binnen de horeca. Daarnaast is het aantal sluitingsdagen per week veranderd, vorig jaar was men met name op maandag gesloten terwijl de chefs nu aangeven (ook) andere dagen dicht te zijn.

*Serie onderzoeken*
Over twee maanden komt FoodServicePeil 2 Voorgerechten beschikbaar, daaropvolgend wordt elke twee maanden een vervolgeditie online beschikbaar gesteld met de titels: “FSP 3 Hoofdgerecht”, “FSP 4 Nagerecht”, “FSP 5 Vers vs. convenience” en “FSP 6 Trends en Ontwikkelingen”.

*Informatie*
Voor meer informatie over het abonnement FoodServicePeil, inzicht de afzonderlijke edities of interesse in de diensten van Foodinc. en Het Nederlands Kokspanel kan men contact opnemen via "info@foodinc.nl":mailto:info@foodinc.nl.

~Frank Lindner~

Overig nieuws