Column: bezorgen is de toekomst!

Auteur: David Bakker
David Bakker 18 januari 2019
Column: bezorgen is de toekomst!

De bezorgomzet binnen de totale foodmarkt is in vijf jaar verviervoudigd, van 975,5 miljoen in 2014 tot een verwachte omzet van 4 miljard euro in 2019. Met die cijfers opende het Food Institute Service Nederland (FSIN) twee weken geleden de Horecava 2019. Eerder in december schatte het FSIN al dat de omzet van de bezorgmarkt in 2025 zal stijgen tot 6,2 miljard euro. Dat zijn flinke cijfers waar u als horecaondernemer uw voordeel mee kan doen.

Voornamelijk jongeren die aan het begin van hun carrière staan, zullen vaker kiezen voor een bezorgmaaltijd. Let wel: ten opzichte van een decennium terug, is de wens van degene die een bezorgmaaltijd bestelt behoorlijk veranderd. Van broodje shoarma naar quinoasalade. Dat een bezorgmaaltijd quick & dirty hoort te zijn, is niet meer.

Sushi en Funghi

Het horecalandschap zal er in 2025 anders uitzien dan nu. Waar voornamelijk restaurants en lunchrooms een plek zijn om een gezellig samenzijn te hebben, zie je nu al in de randstad dat er steeds meer productiekeukens in opmars zijn. Koks die zonder restaurant werken aan gerechten, puur en alleen voor de bezorgmarkt. Daarbij is het geen uitzondering dat diezelfde kok voor meerdere verschillende bedrijven werkt, in dezelfde keuken. Terwijl hij de sushi nog even wat strakker aanrolt kijkt hij in de steenoven of de pizza funghi niet aanbrandt.

Ontwikkeling

Probleem ligt nog altijd bij het imago van de kwaliteit van bezorgvoedsel, dat is niet al te best. Gelukkig wordt het langzaamaan beter. Innovatieve bedrijven zijn hard aan het werk om de producten waarin het voedsel wordt bezorgd, dusdanig te ontwikkelen dat het eten dezelfde kwaliteit behoudt als op het moment dat het de keuken verlaat. Kartonnen bakken met ventilatiegaten en een schoorsteeneffect om de frieten niet slap te laten worden, dat soort dingen.

De bezorgmarkt heeft een disruptief karakter. Traditionele restaurants hebben moeite om bij te blijven, als is dit vaak een keuze. Ondernemen is om je heen kijken, trends signaleren, trends toepassen en mijn columns lezen (grapje natuurlijk). Riad Farhat, een succesvolle Amsterdamse horecaondernemer, zij laatste tegen mij: “Je moet gewoon goed om je heen kijken en aanvoelen waar de buurt behoefte.” Is dat de kern van een succesvolle horecazaak?

David Bakker is redacteur van De RestaurantKrant en heeft ruim vijftien jaar horeca-ervaring. Reageren? Graag: david.bakker@uitgeverijps.nl.

Overig nieuws