Na bijna twee jaar is de koek op in horeca ondernemend Nederland. Waar de branche iedere keer als eerste de dupe was van nieuw afgekondigde maatregelen, is de horecasector ook iedere keer als laatste aan de beurt als er versoepeld wordt. Als de afgekondigde maatregelen medisch en wetenschappelijk verantwoord waren, schikte de branche in. Het kantelpunt is nu bereikt.
Afgelopen vrijdag werd bekendgemaakt dat de scholen, kappers en winkels weer de deuren mochten openen. Waar in de aanloop naar die persconferentie het nieuws naar buiten kwam dat mensen op afspraak konden winkelen, werd op de dag van de persconferentie daar nog aan toegevoegd dat een afspraak maken niet nodig was. En dat is wel een beetje eigenaardig. Als er versoepeld wordt, moet de koek eerlijk verdeeld worden. En in plaats van de horeca een beetje ruimte of perspectief te geven, kregen winkeliers extra ruimte.
Iedere horecaondernemer gunt iedere retailondernemer de geboden ruimte om na twee jaar lockdown na lockdown weer enigszins te ondernemen. Maar ze gunnen het zichzelf ook. Uit pure frustratie openden veel horecaondernemers afgelopen weekend de deuren, om aandacht te vragen voor de situatie, maar ook om te laten zien dat de horeca verantwoord open kan.
Het volgende meetmoment is aanstaande dinsdag 25 januari. Dan wordt er opnieuw gekeken of er meer ruimte voor versoepelingen zijn. Dat duurt te lang. Wat de horeca nodig heeft is duidelijkheid om zich voor te bereiden op een heropening, om inkopen te doen, de roosters rond te krijgen en de medewerkers weer te enthousiasmeren. Los van het financiële leed dat is geleden, begint het mentale aspect van het uitblijven van perspectief te vreten aan de sector.
De psychische last van twee jaar sappelen heeft een kookpunt bereikt en uit zich nu in burgerlijke ongehoorzaamheid, zowel in de horeca als in de cultuursector. De druk neemt alsmaar toe en ook de burgemeesters van de grote steden vragen om fundamentele veranderingen ten opzichte van het coronabeleid vanuit het kabinet. De horeca kan verantwoord en stap voor stap open. Het is tijd.
David Bakker is redacteur van De RestaurantKrant. Reageren? Graag: david.bakker@uitgeverijps.nl. Al zijn columns zijn hier gebundeld.
Blijf je graag op de hoogte?
Twee keer per week het actuele en relevante restaurantnieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.