Onlangs was ik bij dé hotspot op Ibiza, Oku Restaurants. Voor de meesten onder ons geen vreemde naam. Voor mijn gevoel is ongeveer half culinair minded Nederland deze zomer neergestreken op Ibiza en heeft een bezoek aan Oku Restaurants voor de meesten niet ontbroken. Voor degenen die het niet kennen, Oku Restaurants is onderdeel van Oku Hotels. Op dit moment hebben zij hotels op Ibiza, Kos en in Andalusië. Een moderne, relaxte plek om te ontspannen.
Ook draaien er vele dj’s, de dag na mijn bezoek draaide Nick Bril er een set. Zoals je begrijpt dus echt een toffe plek om te zijn. Wil je eten in het restaurant, dan moet je op tijd boeken. Mijn reservering stond al sinds eind april. Maar wat Oku Restaurants op Ibiza nog bijzonderder maakt is de Nederlandse touch. Op foodgebied zwaait Mark Vaessen de scepter als executive chef van de keten en aan de voorkant legt Ron Vermeulen (bekend van onder andere de Hoefslag en Ron Blaauw) je in de watten.
Zoals hierboven gemeld had ik in april al mijn reservering gemaakt bij Mark via Instagram. Want we gingen naar Ibiza op vakantie. Dus Oku, daar moesten we heen! ‘s Middags werd er nog even gebeld door Oku of de reservering nog klopte en of er nog allergieën zijn. Bij aankomst werden we hartelijk ontvangen door de ontzettend vriendelijke dames. Al snel had Ron ons in de gaten en werden we met alle egards naar onze tafel begeleid. Een prachtige plek met zicht over de hele zaak. Aan alles voel je dat dit een bijzondere avond gaat worden.
We beginnen met een glaasje champagne en ook Executive Chef Mark komt zich even voorstellen. Beide heren tonen oprechte interesse, weten waar ze het over hebben en gaan zorgen voor een mooie avond. De menukaart staat vol met bijzondere, Japans geïnspireerde gerechten. Ik heb al heel wat beelden langs zien komen op Instagram van de chefs die hier allemaal al geweest zijn. We kiezen voor het menu met alle toppers van Mark. Ron stelt ons de juiste vragen over wat wij lekker vinden qua wijn en geeft ons het perfecte wijnadvies voor dit mooie menu.
Oprechte interesse
We genieten de hele avond volop, het personeel is ontzettend attent, gefocust op de kleinste details en regelmatig komt Ron even bij ons checken of alles naar wens is. Hij spreekt ons aan met onze naam wat ook weer aantoont dat perfectie in de kleinste details ligt, ik houd ervan! Het ene na het andere geweldige gerecht komt op tafel, diverse tafelbereidingen worden verricht en de smaken zijn perfect in balans. Het gerecht Gambero rojo was qua smaak als beleving echt één van mijn favorieten. De final touch met het sap dat uit de garnalenkop wordt gedrukt aan tafel was ongekend. Aan het einde van de avond werd er gezorgd dat onze taxi er binnen een mum van tijd was en werden we door Ron zelf uitgeleid en namen we hartelijk afscheid. Wat een fantastische beleving! Bij Oku snappen ze wat gastbeleving is!
Waarom ik deze beleving met jullie deel? Omdat voor mij dit is waar gastronomie om draait. De beleving, de OPRECHTE interesse in de gast, fantastisch eten, het gevoel van herkenning en ontzorging. Je gaat niet gewoon even eten, nee je gaat naar Oku voor een beleving, en dat was het! Veel horecaondernemers zouden veel kunnen leren van hoe Ron, Mark en hun teams Oku runnen. Het zijn de kleine dingen zoals de persoonlijke begroeting, de interesse, het regelmatig inchecken hoe het gaat en ook de last mile naar de taxi.
Kijk jij wel een kritisch naar de reis en de gastbeleving van jouw gasten? Krijgt jouw gast bijvoorbeeld en standaardmail van je reserveringssysteem of heb jij hier een eigen touch aan gegeven? Bel jij op de dag zelf nog even om te checken of alles goed in de boeken staat? Geef je aan dat je uitkijkt naar de komst van de gast? En als ze bij je in de zaak komen, worden ze warm verwelkomd met naam en toenaam en krijgen ze even een moment om te aarden? Of staat men een beetje verdwaasd bij de deur, contact zoekend met iemand die ze ontvangt? Komt de chef zich ook bij de gasten voorstellen of blijft hij stilletjes in de keuken? Check jij, naast je personeel die verantwoordelijk is voor de tafel, ook regelmatig even hoe het gaat met meneer en mevrouw Janssen of blijft het allemaal afstandelijk? In deze tijd zijn gasten op zoek naar beleving en herkenning. Uit eten gaan is voor velen een feestje rondom een speciale gebeurtenis. Geef je gasten oprechte aandacht als ze bij je zijn, houdt ze in de gaten en laat ze volledig genieten van de beleving. Het gaat niet alleen meer over het eten. Ik beloof je, als jij zorgt voor een geweldige beleving heb je ambassadeurs voor het leven. Ik ben er in ieder geval één voor Oku!
Charlotte Mauritz
Charlotte Mauritz is marketing en branding expert in de wereld van food & drinks en eigenaar van Annoncé Management BV. Al haar columns zijn via deze link te lezen.
Fotografie: Linda Hemmes
Blijf op de hoogte!
Wil jij op de hoogte gehouden worden van het laatste restaurantnieuws en twee keer per week de digitale nieuwsbrief van De RestaurantKrant ontvangen? Schrijf je dan hier in voor de nieuwsbrief.