Social media is steeds belangrijker voor de horeca om zich goed te positioneren. Iedereen heeft een telefoon in zijn zak, en social media is de belangrijkste gids voor de keuzes die ze maken. Uit een recent onderzoek, gepubliceerd door Facebook, blijkt dat 91 procent van de gebruikers Instagram gebruikt om hun top interesses te volgen. Van de Instagramgebruikers heeft zelfs 43 procent de hashtag #Food als hun grootste interesse. Hier liggen dus kansen voor de horecaondernemer!
Check maar eens op Instagram het woord “food”. Iedere dag komen er berichten bij, daar wil jij toch ook tussen staan?!
Al jaren help ik ondernemers in de wereld van eten en drinken met online marketing en dus ook met social media. Gelukkig zie ik dat steeds meer ondernemers social media écht serieus nemen en hier actief mee bezig zijn. Maar slechts ‘bezig zijn’ met social media of ‘actief bezig zijn’ op social media zijn twee verschillende dingen. Even wat tussendoor posten of af en toe een post is wat de meeste ondernemers doen. Zij zijn dus niet actief bezig met social media.
Wat straalt jouw social media eigenlijk uit? Is het een mooi geheel met afwisseling tussen sfeer en gerechten, foto en video of is het een allegaartje? Social media is tegenwoordig hét visitekaartje van je zaak, je maakt hier online een eerste indruk mee bij je potentiële gasten. Je laat de entree van je zaak toch ook niet verslonzen? Waarom zou je dat met je social mediakanalen wel doen?
Uit het onderzoek kwam ook naar voren dat 30 procent van de millennials geen reservering maakt bij een horecazaak die niet of slecht aanwezig is op social media. En juist deze groep is de groep die je nu moet aantrekken! Zij geven momenteel het meeste uit in de horeca.
In andere sectoren nemen ondernemers social media veel serieuzer. Hele bedrijven draaien alleen maar op social media content! Waarom is dat in de horeca dan niet zo? Voor veel ondernemers is social media iets wat ver van ze afstaat, ze hebben er niet zoveel mee. Als er niet iemand in de zaak is die hier enthousiast van wordt, gebeurt er vaak niet zoveel op een kanaal. Meestal wordt er wel een fotograaf ingehuurd voor de foodfotografie, maar vaak blijven deze op de plank liggen of ze verschijnen sporadisch zonder enige strategie op social media. Dit is zonde omdat je echt goud in handen hebt!
Wist je trouwens dat 30 procent van de mensen sneller reageert op een foodfoto dan op een foto van bijvoorbeeld interieur? Je krijgt dus 30 procent sneller een connectie met je gasten via een foodfoto. Je online volgers zijn vaak een mix van potentiële gasten en gasten die vaker zijn geweest. Via social media houdt je contact met ze. Op deze manier kan je ze aantrekken om te reserveren of om opnieuw bij je te reserveren.
Gasten uit de tweede groep kunnen echt je ambassadeurs zijn op social media. De kans dat zij foto’s posten als ze bij je hebben gegeten, is heel groot aangezien ruim de helft van je gasten foto’s maakt van de gerechten. Let maar eens op hoeveel mensen eerst een foto nemen van het gerecht voordat ze beginnen met eten. Als mensen jouw restaurant taggen, deel je deze foto’s in je stories. Dat vinden de gasten leuk en jij hebt weer content.
Op het moment dat jij echt actief bent kan je ook veel informatie over je gasten vergaren en de verbinding aangaan. Like hun reacties of stuur een bedankje voor het posten van een foto in een DM (direct message). Hiermee creëer je verbinding en dat is wat mensen zoeken en dát is de kracht van social media. De verbinding maken met je gast zowel online als offline.
Veel ondernemers krijgen al hoofdpijn als ze denken dat ze ‘wat’ met social media moeten doen. Dat begrijp ik heel goed, maar aan de andere kant, social media is wel een verlengstuk van jouw zaak. Social media en online marketing moeten onderdeel zijn van ieder businessplan. Het brengt je zoveel. Zelf kun je hier al stappen in zetten of huur iemand in die je helpt om jouw restaurant te laten shinen op social media.
Maak gebruik van de kracht van social media!
Charlotte Mauritz
Charlotte Mauritz is marketing en branding expert in de wereld van food & drinks en eigenaar van Annoncé Management BV. Al haar columns zijn via deze link te lezen.
Fotografie: Linda Hemmes
Blijf op de hoogte!
Wil jij op de hoogte gehouden worden van het laatste restaurantnieuws en twee keer per week de digitale nieuwsbrief van De RestaurantKrant ontvangen? Schrijf je dan hier in voor de nieuwsbrief.