Na de eerste lockdown kwamen we er bij Fernando's snel achter dat we in contact moesten blijven met onze gasten. Tegenwoordig is Instagram een goed middel om daarop in te spelen. Meestal op zondag bedenken wij het menu voor de week die volgt. Omdat we veel gasten hebben die elke week een afhaalmenu bestellen, willen we iedere week een ander menu.
Vaak op dinsdag gaat er een mail uit naar ons e-mailbestand. Het handige van zo'n bestand is dat je met één druk op de knop heel veel gasten tegelijk bereikt. Op dinsdag maakt Isabel een mooie flyer van ons verrassingsmenu en die posten we dan op Instagram. Vaak check ik op dinsdag hoeveel bestellingen er zijn gedaan. Dit om beetje in te schatten hoeveel ik van wat moet bestellen. En om eerlijk te zijn vallen de eerste cijfers mij best tegen. Dan denk ik eigenlijk wel eens: shit, misschien laat ik wel teveel binnenkomen.
Maar dan op woensdag posten we een foto waar we mee bezig zijn op dat moment. Een foto van een bereiding van een saus of een soep. En houden we de gasten een beetje op de hoogte wat we doen. Beetje bij beetje stromen de bestellingen dan binnen.
En steeds wanneer het weer terugloopt en mijn compagnon Mark het even stil heeft op de app, realiseren wij dat we al weer eventjes niets van ons hebben laten horen. En dan komt Isabel weer met een leuke flyer of een pakkende tekst en Mark merkt direct dat mensen reageren en menu’s willen bestellen.
Laatst zaten Mark en ik met een vriend van ons die al zeer veel ervaring heeft in het ondernemen. Iemand waar wij veel van kunnen leren en veel van hebben geleerd. We delen onze ervaringen met elkaar en stellen elkaar vragen. ‘Hoe gaat het met de afhaal jongens’? Wij antwoorden allebei: niets te klagen! Waarop hij antwoord: ‘hoe dan jongens? Hoe dan? Bij mij loopt het zo hard terug echt heel rustig'. ‘Ik zie je niet meer voorbij komen op insta met je menu’s. Dus misschien dat het daaraan ligt…’ Hij is nog een beetje van de oude stempel. Ik vertel hem dat wij er echt bewust mee bezig zijn en dat het altijd wel te merken is aan de bestellingen.
De volgende dag ben ik bij Fernando’s aan het voorbereiden en ik kom er al snel achter dat ik mijn telefoon de avond ervoor heb laten liggen. Aan het einde van de middag wordt mijn telefoon heel vriendelijk gebracht. Als ik op Fernando’s insta kijk, bekijk ik de diverse verhalen. Zo ook die van het restaurant van onze vriend. Ik krijg er een glimlach van op mijn gezicht en denk, zal hij misschien toch naar mij geluisterd hebben…
Chef-kok Fernando Jonker is de vaste columnist van De RestaurantKrant. Lees hier zijn andere columns. Samen met zijn compagnon Mark Zomers bestiert hij sinds oktober 2017 Restaurant Fernando's in Alkmaar.
Blijf je graag op de hoogte?
Twee keer per week het actuele en relevante restaurantnieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.