Een paar jaar geleden was ik in Amsterdam aan het eten in een restaurant op het terras. Bij het krijgen van mijn eerste gerecht merkte ik al meteen dat de keuken er duidelijk geen zin in had. Opmaak was saai, smaak was zeer matig en de manier waarop de gastheer dit serveerde maakte dat ook helemaal duidelijk. Op het moment dat ik naar binnenliep, was het eerste wat in mijn gedachten schoot: 'Dit restaurant trekt mij helemaal niet om er aan de slag te gaan.'
De keuken was smerig en de koks leken op zakken aardappelen. Hier en daar waren kapotte tegels op de vloer en dan heb ik het nog niet over de rest. Het interieur is niet alleen een verkoopmethode om jouw gasten binnen te trekken, maar ook voor potentiële werknemers. Goed personeel gaat echt niet werken in een restaurant waar het behang bijna van de muur valt. Dit trekt alleen maar ongeïnteresseerde mensen, wat resulteert dat jouw bedrijf alleen maar slechter presteert. Je moet jouw eigen personeel blijven motiveren. Het is daarom echt een belangrijke regel om bijvoorbeeld elke avond de keuken grondig schoon te maken. Ook als het een zware avond was en het is laat, is er geen excuus. De volgende ochtend kom je namelijk naar je werk in een keuken die jij zelf schoon hebt gemaakt. Iets waardoor je alleen maar trots op jezelf kan zijn, in plaats van in een restaurant binnenkomen met een half geïmproviseerde schone keuken waarbij je de dag start met een zucht.
Als ondernemer denk je bij het inkopen van producten en materialen maar aan een ding: zo goedkoop mogelijk. Want tja, goedkoper inkopen is nu eenmaal meer winst. Een tweedehands koelkast doet hetzelfde werk en is toch gezonder voor de portemonnee. Als werknemer denk je er anders over. Het nieuwste model fornuis met alle toefjes is niet alleen kwalitatief beter, maar geeft jou als kok meer zin om achter dat fornuis te gaan werken.
Er is niks geweldiger dan zelf met de beste producten en beste materialen te werken, dit geeft jou alleen maar meer zin om te werken. Je geeft het aandacht en gaat goed om met het product of materiaal. Sommige ondernemers zien de essentie daar niet van in. Mensen zitten nou eenmaal zo in elkaar, we willen het nieuwste van het nieuwste om onszelf een beter gevoel te geven. Je zorgt voor jouw nieuwe telefoon alsof het een kindje is, maar op het moment dat jij een goedkope telefoon koopt doe je er minder voorzichtig mee. Als ondernemer moet je dit in jouw eigen voordeel gebruiken. Laat jouw eigen personeel zich beter voelen. Het is jouw eigen personeel dat jouw bedrijf presenteert, het gezicht van jouw concept. Als personeel beter omgaat met het keukengereedschap, gaat het ook langer mee en is het uiteindelijk goedkoper dan zo’n oven van Marktplaats.
Kortom, houd je materialen schoon en ze gaan langer mee. Geef je personeel de juiste materialen en producten, alleen op deze manier zet je jezelf als bedrijf op de markt.
Over Giuseppe Mazziotta
Mazziotta is achttien jaar, heeft nu al een diploma sociale hygiëne en is een van de jongste leermeesters in Nederland. Op zijn elfde draaide hij mee bij zijn vaders restaurant A Tavola aan het Kadijksplein in Amsterdam en op vijftienjarige leeftijd begon hij zijn carrière bij MOS* als demi-chef de rang. In september dit jaar startte hij een leerwerktraject als gastheer bij Spectrum** in hotel Waldorf Astoria in Amsterdam. Al jaren is Mazziotta geïnspireerd en gefascineerd door de horeca en wil hij op het hoogste niveau werken. Zijn missie is jongeren aanmoedigen de horeca in te gaan en dat doe hij door zijn ervaringen te delen.
Blijf op de hoogte!
Wil jij op de hoogte gehouden worden van het laatste restaurantnieuws en twee keer per week de digitale nieuwsbrief van De RestaurantKrant ontvangen? Schrijf je dan hier in voor de nieuwsbrief.