Stel je voor. Een gezellige avond aan het werk met tafeltjes vol met gasten die aan het genieten zijn. Van het eten, het wijntje, de entourage en gezelschap. Vooral kerst is zo’n moment van genieten en samen zijn.
Maar helaas het is weer winter, weer is de horeca ’s avonds dicht en weer worden de kerstdiners in een feestelijk ingericht restaurant ons door de neus geboord. Nu maar hopen dat de gemiddelde Nederlander eindelijk de lunchcultuur gaat omarmen en de horeca die open is met kerst de business gunt. Maar ondertussen zie je weer veel mensen thuis ‘culinair knutselen’.
Sorry horeca
‘Sorry horeca, we doen het nu gewoon thuis’, las ik in een bericht op twitter. In de post stonden foto’s van een zelfbereid diner en ik moet eerlijkheidshalve bekennen dat het er appetijtelijk uit zag. ‘Diner at home with friends’ is weer in schwung.
In een ander bericht stond; ‘we doen alleen nog aan thuisbezorgd. Daar houdt het bij op en uiteten doen wij niet meer.’ Zal het dit jaar lastiger worden om gasten te overtuigen? Of is een take-away of delivery kerstdiner al zo ingeburgerd dat ze als zoete broodjes over de toonbank gaan?
In de vorige lockdown heb ik best wat bestellingen in disposables voorbij zien komen. En ook met kerst heb ik familie en vrienden gevraagd mij hun bevindingen door te sturen van hun bestelde Kerstdiner. Er zaten geweldig mooi ingepakte diners bij, met een strik erop en begeleid met een nauwkeurige beschrijving, of zelfs video, hoe het verder bereid en afgemaakt moest worden. Maar er zaten ook een soort ‘survival’ pakketten bij. ‘Zoek het verder maar uit’ dinerboxen. Met doosjes waarbij het eten onherkenbaar was en vrienden geen idee hadden wat ze er mee moesten doen. ‘Moet het warm of koud worden gegeten? Wat hoort bij elkaar en hoe dan?’
Als je dagelijks in een professionele keuken staat, zijn bereidingswijzen en het samenspel van ingrediënten een vanzelfsprekendheid. Maar voor de gast thuis kan het een raadsel zijn wat hij met het eten in de box moet doen.
Als je dit herkent, weet je dat het beter kan. En misschien wel moet. Want met de inflatie stijgen de prijzen, en de euro kan maar een keer worden uitgegeven. Zorg daarom voor kwaliteit en service die past bij de prijs. Dat is wel zo geloofwaardig en maakt de box-bestellende-gast warmer om bij je in het restaurant te dineren als het weer kan.
So, let’s shake things up!
Uiteten of eten bestellen. Daar zit nogal een verschil in. Thuis zal de gast zelf voor het entertainment, de sfeer en gezelligheid moeten zorgen. Vooral met de feestdagen wil je dat eten een feestje is. Een cadeautje aan jezelf en naasten.
Pak daarom als restaurateur dit jaar eens goed uit. Doe wat extra met die box, iets waar ook jij plezier aan beleefd.
1. Een originele verpakking
Natuurlijk zijn HACCP en het eten in de best mogelijke staat bij de ontvanger krijgen cruciaal. Al worden de boxen steeds mooier, het is vooral veel van het hetzelfde. Een mooie strik, toffe stickers, een mooi bericht met de hand erop geschreven of zelfs een gekke kerstfoto erop van jou en je team maken het verschil. Want die box is een marketinginstrument. Een middel om de gast te binden aan je bedrijf.
2. Werk met ‘collectables’
Verzamelen vinden mensen geweldig. Wat als je een reeks van iets kan bedenken. Iets wat gasten in de bestelde box als extraatje erbij krijgen en kunnen verzamelen met toekomstige bestellingen. Zo zijn de grachtenhuisjes van KLM echte collectoritems geworden. Dat is wellicht wat hoog gegrepen. Maar wat als je een grote biercollectie hebt en een reeks van 6 unieke flesjes hebt die normaal niet te koop zijn. Bij een minimale besteding krijgt de gast dit erbij. Zoek een ‘collectable’ in het verlengde van je horecaconcept. Er is altijd wel iets tofs te verzinnen.
3. Gebruik humor of maak de uitleg super persoonlijk
De uitleg bij een box is meestal supersaai. Soms is deze zo slaapverwekkend dat de gast er geen zin meer in heeft en alles ijskoud in de magnetron zet. En dat is nou net niet wat jij wilt. Dus laadt jezelf op en breng wat humor en gein in het geheel. En communiceer dat ook op al je marketingkanalen. Er zijn een paar geweldig excentrieke horecaondernemers en chefs online te vinden die je kunnen inspireren. Vind hierin je eigen weg. En weg met die verlegenheid, gene of bescheidenheid. Dat heeft nog nooit wat gebracht J
Nou begrijp ik heel goed dat creativiteit en vindingrijkheid een houdbaarheidsdatum hebben. En na 2 jaar crisis is die waarschijnlijk opgedroogd. Maar als restaurateur en horecaondernemer ben je een koning(in) in aandacht geven. En wat je aandacht geeft groeit. Én aandacht krijg je vaak terug, misschien wel in de vorm van herhaal bestellingen en bezoeken.
Over Monique:
Monique is geboren en getogen in de horeca, in het restaurant van haar ouders. Daarna heeft zij meer dan 25 jaar gewerkt in de Internationale hotellerie en de meeting & events markt, in zo’n beetje alle disciplines, van medewerker tot commercieel directeur van een hotelgroep. Nu is ze eigenaar van Strategisch Horeca Advies en strategisch partner voor horecaondernemers. Verder is ze columnist en geeft ze trainingen aan de HM Academy op gebied van conceptontwikkeling en marketing.
Meer Monique van Gevelt? In dit dossier zijn alle columns van Monique te lezen.