Het is weer tijd voor de Lekker500. Dé restaurantgids die al 45 jaar uitzoekt wat de beste adressen zijn voor de lekkerbek. Mocht je als consument niet weten waar je ontzettend goed kan eten en in de watten wordt gelegd, dan biedt deze gids het ultieme overzicht.
Het zijn echter vooral de restaurants buiten de top 100 die mijn aandacht trekken. Want daar zitten pareltjes tussen die nog niet door het grote, culinaire publiek zijn platgelopen. Die strijden om een plekje binnen die top 100 en daar om een of andere reden nog niet zijn beland.
Je moet een culinair vakman/vrouw zijn, met een goed gevoel voor etiquette en omgangsvormen, wil je in een belangrijk lijstje komen of een prijs winnen. Zonder goed ondernemerschap en volharding hou je het werk aan de top niet lang vol. Maar je moet ook een tikje rebels en eigenzinnig zijn.
Hoe ‘slay’ ben jij?
Mijn dochter is brugmug en zit in het eerste jaar van de middelbare. Hoe dat een kind verandert is ongelooflijk. Positief wel, maar het is voor ons ouders toch soms even slikken. Mensen in onze omgeving vertelden uit eigen ervaring dat we met Kerst een heel ander kind zouden hebben. Nou, dat heeft in ons huis maar 2 dagen geduurd.
Toen een nieuw vriendinnetje van onze dochter bij ons thuis was hoorde haar zeggen ‘Nou dat is slay!’ Ik vroeg ‘wat is slay?’. ‘Het is gangster’, was het antwoord. Het was van mijn gezicht te lezen dat ik er niets van snapte. Hun ogen rolden omhoog en ze zeiden in koor ‘Dat betekent vet cool.’ Kijk, die woorden snapt mijn generatie.
Dat mijn dochter tegen iedereen zegt, ‘mijn moeder is horeca adviseur’, zegt iets over de wereld waar ik mij in begeef. Die wereld vindt ze dus vet cool. Het heeft iets spannends en uitbaters zijn vaak toffe mensen. Heel ‘slay’ dus.
Het loont om met meerdere verdienmodellen te werken
Gasten die horecabedrijven opzoeken zoals die in de Lekker, willen ontdekken, beleven en genieten. Ze laven zich aan de creativiteit en het optimisme, en begeven zich in een andere wereld met mooie mensen die iets positiefs uitstralen. Logisch want een avond naar een toprestaurant is goed voor het gemoed.
Bij de ondernemer spelen zich onder de oppervlakte echter andere dingen af. Ik hoef de uitdagingen niet te benoemen want je weet vast waar ik op doel. Daarom is het interessant om de Top100 van de Lekker eens te bestuderen. Want wie goed observeert en verkent vindt horecaondernemers die differentiëren en hun bedrijf bouwen op meerdere pilaren. Ze verkopen niet enkel een avond uitje uit, maar hebben meerdere manieren om hun concept te gelde te maken. Ze werken met merchandise, verkopen hun expertise on- en offline, ze verhuren zich als spreker of schrijven een boek. Ze werken simpelweg met meerdere verdienmodellen. En zo zetten ze zich, bewust of onbewust, in de markt als icoon.
Je wordt pas een icoon als je iets speciaals in je hebt waar mensen op aanslaan. Je kunt bijvoorbeeld eigengereid en ‘slay’ zijn, wat mensen gaaf vinden. Je kunt een lopende encyclopedie of hyper creatief zijn, wat mensen bewonderen. Of je bent aimabel, en zo charismatisch en warm dat mensen voor je smelten. Dat wat bijzonder is trekt mensen aan. Daarom is buitengewoon zijn als mens of als bedrijf een uitstekende business strategie in deze rare tijden. Het is emotionele waar.
Over Monique:
Monique is geboren en getogen in de horeca, in het restaurant van haar ouders. Daarna heeft zij meer dan 25 jaar gewerkt in de Internationale hotellerie en de meeting & events markt, in zo’n beetje alle disciplines, van medewerker tot commercieel directeur van een hotelgroep. Nu is ze eigenaar van Strategisch Horeca Advies en strategisch partner voor horecaondernemers. Verder is ze columnist en geeft ze trainingen aan de HM Academy op gebied van conceptontwikkeling en marketing.