Deze week is het Nationale Mosselweek. De mosselsector wil Nederland massaal laten kennismaken met deze zilte lekkernij. Een van de 80 mosselkotters van Nederland - de BRU19 van Leen de Keijser uit het Zeeuwse Bruinisse  maakte op weg van de Waddenzee naar Zeeland enkele stops in Nederland, waaronder in Enkhuizen en Amsterdam. Veel geïnteresseerden kwamen aan boord om mosselen te proeven en te leren over het product mosselen en het kweken van mosselen.
*Groeiend optimisme*
Na jaren van onzekerheid kan de mosselsector weer vooruit kijken. Dankzij de nieuwe methode voor het vangen van mosselzaad, via de zogenaamde mosselzaadinvanginstallaties, hebben natuurorganisaties, overheid en mosselsector elkaar gevonden. De mosselsector heeft nu weer aandacht voor de afzetbevordering van haar product. Deze week wordt dit onder meer via radiospots en andere acties tot uiting gebracht.
*20 procent in horeca*
In Nederland wordt jaarlijks zoÂn 12 miljoen kilo mosselen afgezet. 80 procent hiervan wordt thuis gegeten en 20 procent buiten de deur. De mossel is vooral een weekendproduct. De pan met gekookte mosselen is het meest populair; het wokken als snelle bereidingswijze begint echter steeds meer in zwang te raken.
*Mosselen van uitstekende kwaliteit*
Het mosselseizoen, dat begin juli is gestart, verloopt zeer voorspoedig. De ongekend goede kwaliteit waarmee het seizoen startte, was in geen 30 jaar voorgekomen. Op dit moment zijn 7 miljoen kilo mosselen meer dan vorig jaar de veiling in het Zeeuwse Yerseke gepasseerd. De belangrijkste afzetmarkt voor de mossel is België. In Nederland is de afzet traditioneel het hoogst in september. Voor u als restaurateur is het dus nog niet te laat om uw gast te trakteren op een mosselpannetje!
~Thijs Jacobs~
Daar komt de mosselman!
8 september 2010