Maar liefst vijf maanden hielden de restaurants dit jaar de deuren noodgedwongen gesloten. Een rollercoaster door de hel voor veel horecaondernemers. Van NOW, naar afhalen en bezorgen, tijdelijk open, dan weer sluiten. Weinig tot geen perspectief... Er wordt veel gevraagd van de branche.
Journalistiek bedrijven in het jaar 2020 zal ik niet snel vergeten, ook de ontmoetingen niet. Die waren vaak digitaal, maar daardoor niet minder intens. Onderstaand lees je drie interviews die ik dit jaar heb afgenomen, die veel indruk op mij hebben gemaakt.
Dagboek van een ondernemer
Aan het begin van de coronacrisis belde ik onze vaste columnist Fernando op. Ik vroeg hem of hij onze lezer dagelijks op de hoogte wilde houden over hoe hij deze crisis te lijf ging. We gingen het samen doen: hij deed zijn verhaal, ik schreeft het op. In de eerste week belden we iedere dag om 15.00 uur. Hij deed z'n verhaal, ik schreef het op. Hij zag het nooit somber in. Althans, zo kwam hij over. Hij dacht in kansen en maakte van zijn afhaal- en bezorgsysteem een succes. Een 'gedwongen' testcase.
Stijn Verstijnen, general manager Deliveroo Nederland
Data, data en nog eens data. Waar de afgelopen jaren de afhaal- en bezorgmarkt gestaag groeide, explodeerde die markt in 2020. Helaas weten we allemaal waarom. Veel ondernemers lopen nu rond met de vraag of - en misschien ook wel hoe - ze de afhaal en bezorgmarkt optimaal kunnen bereiken op het moment dat de deuren weer open mogen. In dit interview vertelde Stijn Verstijnen ronduit over de voordelen van data, delivery only restaurants en virtual brands. Hoe ziet de toekomst eruit?
Restaurant Amarone heeft de strijd gewonnen
Er was een tijd in 2020 dat corona nog geen rol speelde. Begin februari ging ik langs bij sterrenzaak Amarone in Rotterdam. Eigenaar en chef-kok Jan van Dobben was in zijn nopjes. Na een noodgedwongen sluiting van ruim een halfjaar na een brand, ging hij eind februari weer open. De veerkracht en energie spatte er vanaf.