De AD Friettest onder de loep

23 april 2015
De AD Friettest onder de loep

Er is veel te doen om de "AD Friettest.":http://www.lunchroom.nl/nieuws/jurering-ad-friettest-onbetrouwbaar-11127/ De jurering zou niet betrouwbaar zijn, vooral vanwege de zeer uiteenlopende omstandigheden
waaronder de friet geproefd wordt, bijvoorbeeld. Onze columnist Pieter Punter is sensorisch psycholoog en research director bij OP&P product research; wellicht het bekendste en invloedrijkste centrum voor smaakonderzoek in ons land. Hieronder de uiteenzetting van Pieter Punter over de AD-tests en waarom deze wetenschappelijk niet correct zijn.

*Niet wetenschappelijk*
De AD-tests die Paul Hovius uitvoert met CSO zijn zeker niet wetenschappelijk. Hoogstens geven ze aan hoe een zeer klein aantal mensen een grote hoeveelheid producten waardeert.

Evenmin is duidelijk wat het wiskundig rekenmodel behelst (wij hebben in ieder geval nog nooit een uitleg gehad over het model ondanks meerdere verzoeken van onze zijde). De conclusie dat product A met een score 84,56 beter is dan product B dat 83,66 scoort, laat zien dat CSO en Paul weinig snappen van wetenschap en wiskunde. Hoewel het volkomen correct is om te concluderen dat Sven Kramer de beste is als hij 0,0033 seconden sneller is dan zijn concurrent kun je niet zeggen dat product A (door drie mensen beoordeeld) beter is dan product B als het 0,3 punt hoger scoort zonder dat je dit statistisch toetst. De enige verantwoorde wetenschappelijk conclusie die je uit de resultaten van de verschillende AD-tests kunt trekken is dat de meeste producten niet significant van elkaar verschillen. Met andere woorden, de gevonden verschillen berusten voornamelijk op toeval en zijn zelden statistisch significant.

*AD-test is een promotieartikel*
Een aantal jaren geleden heeft het AD een rookworsttest gepubliceerd waarin twee identieke rookworsten onder verschillende merknaam waren geproefd. Deze werden zeer verschillend beoordeeld. De producent heeft toen een rechtszaak aangespannen en de rechter heeft geëist dat er een rectificatie kwam. Kort gezegd, de AD-test is voornamelijk een promotieartikel en geeft geen enkele (wetenschappelijk verantwoorde) indicatie van de verschillen in lekkerte of waardering. De AD Haringtest hanteert een ander principe: hier worden de haringen door professionele onafhankelijke keurmeesters beoordeeld en gaat het om de kwaliteit en niet om de lekkerte. Kwaliteit is objectief te beoordelen, hoe lekker de haring smaakt is echter subjectief. Het oordeel van een handvol consumenten geeft hierover geen uitsluitsel.

*Geen kaas van friet gegeten*
Tot slot de opmerking van Paul Hovius dat het niet uitmaakt of de friet rechtstreeks uit de puntzak wordt gegeten of eerst wordt ingepakt. Helaas heeft Paul het helemaal mis, het scheelt een slok of 5 op de borrel. Verpakte friet is aanzienlijke minder lekker (de knapperigheid neemt razendsnel af). Arn Zuyderduin heeft volkomen gelijk dat het inpakken van vers gebakken friet de kwaliteit sterk doet afnemen en dat je op die manier appels met peren vergelijkt. Daar is niets wetenschappelijks aan en dit valt met geen enkele wetenschappelijke rekenmethode te corrigeren.

Overig nieuws