De afgelopen jaren heb ik in mijn columns veelal stilgestaan bij de mogelijkheden om (belasting)besparingen te realiseren. Die
oplossingen moeten de liquiditeitsdruk verlichten in tijden van crisis. De liquiditeitsdruk in de horecasector is de afgelopen jaren fors toegenomen. De banken zien graag hun geld terug en ik heb gezien dat bij veel ondernemingen de kredietfaciliteit fors wordt ingeperkt.
Door de teruglopende omzet de afgelopen jaren zijn veel ondernemingen bezig geweest met het terugdringen van de kosten. Overeenkomsten werden tegen het licht aangehouden en nieuwe afspraken met leveranciers werden gemaakt. Ook is bespaard op personeelskosten. Mede doordat de verhouding zoek was. Afgezet tegen de omzet waren de personeelskosten te hoog. Het gevolg was dat de diensten anders werden gepland en dat met minder mensen gewerkt ging worden.
*Hoe moet het niet?*
Onlangs ging ik met een collega ergens lunchen. We zochten een rustige tafel uit. De serveerster kwam bij een achterliggende tafel de bestelling brengen, maar zocht geen oogcontact met ons. Geen knikje van ik heb u gezien, ik kom zo bij u. Ze liep leeg terug naar de keuken. Dit herhaalde zich drie keer en we waren inmiddels tien minuten verder.
De lunchkaart lag op tafel, dus ondertussen hadden wij onze keuze gemaakt. De serveerster kwam nu naar ons toe en wij bestelden een broodje en een koffie. De koffie volgde vrij vlot daarna. Toen de broodjes kwamen had ik de koffie nog niet op, maar er werd ons niet gevraagd of wij nog wat anders wilde drinken.
De totale rekening van 21 euro had gemakkelijk 5 euro hoger kunnen zijn. Dit is bijna 24 procent. Door actief te verkopen en mensen te vragen naar hun wensen. Als die mevrouw een kleintje soep had aangeboden voor 1,50 euro dan was de brutowinst nog eens 2,40 euro (2 maal 1,20 euro) op deze bestelling hoger geweest.
Ik keek om mij heen en zag veel tafels met lege glazen. Iemand in deze onderneming die tussen de tafels doorloopt om die extra omzet te genereren, verdient zichzelf dus dubbel en dwars terug. Uiteraard weet je dit ook al lang, maar je personeel laat echt omzet liggen. Ga ermee aan de slag. Investeer in het personeel. Ga prestaties meten en selecteer door! Je personeel is niet de grootste kostenpost, maar het belangrijkste bedrijfsmiddel om een grote omzet te realiseren. Maar ook hier geldt dus: Eerst zaaien en dan oogsten!
Roland van Gessel Mazars Paardekooper Hoofman N.V. "Roland.vangessel@mazars.nl":mailto:Roland.vangessel@mazars.nl
06 28125480
"www.mazars.nl":www.mazars.nl
De kosten gaan voor de baten uit!
11 mei 2015