Op 30 april lanceren Deliveroo en de politie de campagne ‘Ride to Find’. Deliveroo-bezorgers zullen in Amsterdam, Den Haag, Breda en Nijmegen een maand lang maaltijden bezorgen met een verdwijningsposter op hun bezorgtas. Hiermee hoopt de politie waardevolle tips binnen te krijgen over vijf langdurig vermiste personen.
‘Mis je mei?’
De maand mei is ‘Mis je mei?’-maand in Nederland, bedoeld om vermissingszaken extra aandacht te geven. Dat is meteen het startpunt waarop ongeveer 100 Deliveroo-koeriers met een aangepaste bezorgtas rondrijden in de vier steden. Vele mensen zullen op die manier oog in oog komen te staan met een van de vijf personen die langdurig vermist zijn. De verdwijningsposters worden ook via sociale media gedeeld om de actie nationale aandacht te geven.
Onzekerheid
Met het initiatief van Deliveroo hoopt de politie aanwijzingen te krijgen over de vijf vermissingen. Aandacht voor vermisten, hoelang ze ook weg zijn, blijft belangrijk. Landelijk Bureau Vermiste Personen-medewerker Neeltje Wagenaar: “Elke aandacht die er voor vermisten is, helpt. Al was het maar troost die familie kan putten uit het zoekwerk van de politie. Het ergste voor achterblijvers is het niet weten waar hun dierbare is. Zeker als vermissingen lang duren, zitten achterblijvers in constante onwetendheid en onzekerheid. We hopen dat deze actie met Deliveroo informatie oplevert die uiteindelijk tot duidelijkheid over één of meer vermisten leidt.’’
Enthousiast
“Deliveroo-koeriers reageerden enthousiast op de mogelijkheid om bij te dragen aan deze actie. Zij fietsen door vele wijken in steden in Nederland om eten te bezorgen en worden zo door veel mensen gezien. Door de bezorgtassen met verdwijningsposters tijdens hun werk te gebruiken, ondersteunen zij een belangrijk doel”, aldus Stijn Verstijnen, directeur Nederland bij Deliveroo. “We hopen dat onze Ride to Find-campagne zal bijdragen aan het herenigen van de vermiste personen met hun naasten, en dat het anderen bewust maakt van vermissingszaken en wat zij kunnen doen om bij te dragen.”
Heuse mediahype
Het is de eerste keer dat deze samenwerking plaatsvindt in Nederland. In het Verenigd Koninkrijk zorgde eenzelfde campagne, met de organisatie Missing People, in december 2018 voor een heuse mediahype. Daar werden drie van de vermiste personen gevonden tijdens de campagne. Ook in België is aandacht geweest voor de Ride to Find-campagne in januari van dit jaar. Daar werd aandacht gevraagd voor vermiste kinderen, via de organisatie Child Focus. In Nederland worden de ruim 2.500 Deliveroo-bezorgers, naast de campagne, aangemoedigd om de link naar de pagina vermiste personen van de politie te delen via social media. In de aanloop naar de Dag van het Vermiste Kind, op 25 mei, zal Deliveroo ook aandacht besteden aan AMBER Alert.
Contactgegevens vermiste personen
Iedereen die informatie heeft over een van deze verdwijningsberichten wordt aangespoord om de politie te bellen. Dit kan ieder moment van de dag, 7 dagen per week en 24 uur per dag via 0900-8844.