In de horeca is iedereen welkom. Dat geldt ook voor gasten met een beperking. Voor veel medewerkers is de omgang met deze groep echter onbekend terrein. Een gratis e-learning kan hulp bieden.
*Begrijpen en communiceren*
De e-learning "Gastvrijheid":http://www.allestoegankelijk.nl/nl/onderwerpen/Gastvrijheid-in-de-horeca is ontwikkeld om de gast met een beperking zich welkom te laten voelen in de horeca. Faciliteiten zoals automatische deuren of een invalidentoilet zijn al een enorme hulp. Maar het is de houding van het personeel die bepaalt of gasten terugkomen. Medewerkers moeten een gast kunnen begrijpen en hierop inspelen. Het begrijpen van een hulpbehoevend persoon is belangrijk, maar vaak ook moeilijk. Het helpen van een gast die blind is of communiceren met iemand met een beperking is lastig. Veel medewerkers bevinden zich dan op onbekend terrein.
*Digitaal leren*
Om het personeel te helpen heeft AllesToegankelijk de e-learning ontwikkeld, in samenwerking met Koninklijke Horeca Nederland en Foodstep. De module geeft informatie over verschillende beperkingen. Deelnemers krijgen aan de hand van voorbeelden praktische tips. Nadat de medewerker is geslaagd voor de afsluitende toets ontvangt hij of zij een certificaat.
~Marijn Brok~
Digitaal leren over hulpbehoevendheid
17 januari 2013