Dilmah is niet zomaar een theemerk. Het is een merk dat haar kracht ontleent aan haar constante inzet voor kwaliteit en authenticiteit in thee. Thee is een geschenk van Moeder Natuur. Het is een drank die heelt, beschermt en verkwikt, en die bovendien door de subtiele verschillen in zonlicht, bodem, wind, regen en temperatuur, oneindig divers is. Die schitterende variatie in thee vormt ook een uitdaging, want er is kennis en ervaring nodig om de beste soorten te selecteren. Zo denken de bezoekers van de Horecava er ook over, want bij Dilmah was het opvallend druk!
Geschiedenis
De oprichter van Dilmah, Merrill J. Fernando, besloot in de jaren 50 zijn leven aan thee te wijden. Vier decennia later begonnen zijn twee zoons Dilhan en Malik (naar wie hij zijn Dilmah thee vernoemde) zijn passie te delen. Vandaag, bijna zestig jaar later, hebben Merrill en zijn zonen – de Fernando familie – de expertise om thee te verbouwen, te verpakken en consumenten wereldwijd alleen het allerbeste te bieden. Hun liefde voor thee overstijgt generaties, want nu verdiepen ook de zonen en dochters van Dilhan en Malik zich in thee; zij bereiden zich voor op de tijd dat ze in Merrill’s voetsporen zullen treden en zich op ethisch verantwoorde manier zullen wijden aan het bieden van kwaliteit in thee.
Sri Lanka
De Fernando familie bouwde haar bedrijf op de liefde voor thee; vandaag de dag is Dilmah het enige theebedrijf, met zowel eigen theetuinen – behorend tot de beste plantages van Sri Lanka – , als de modernste faciliteiten op gebied van printen en verpakken, en investeringen in elk ander onderdeel van de bedrijfstak. Zoals Merrill vaak zegt: “mijn familie draagt zorg voor uw thee, vanaf de theeplantage tot in uw kopje.”
Ieder pakje Dilmah thee draagt Merrills persoonlijke kwaliteitsgarantie, waaruit zijn oprechte betrokkenheid bij zijn thee blijkt.
De beste thee
In de tijd dat Merrill zich voornam om op een dag consumenten de beste Ceylonthee te bieden – direct na de pluk verpakt en verscheept – werd de theemarkt nog gecontroleerd door een handjevol grote merken die precies het tegenovergestelde deden. Gedreven door een meedogenloos verlangen om winsten op te jagen en zo snel mogelijk hun investeringen in de opgekochte familie-theebedrijfjes terug te verdienen, sneden deze bedrijven in de kosten. Dat betekende ook snijden in de kwaliteit.
In 1988 lanceerde Merrill drie belangrijke initiatieven, die vandaag de dag het handelsmerk van Dilmah zijn geworden. Waar de commercialisering bij de grote merken heeft doorgezet, onderscheidt Dilmah op de volgende punten:
1. Traditioneel geproduceerd
Waarom zijn deze handelsmerken zo belangrijk? Om te beginnen wordt traditionele thee op ‘orthodoxe’ wijze geproduceerd– een proces dat begint met het handmatig plukken van de bladeren en die vervolgens te drogen, rollen, fermenteren en drogen. Deze techniek is in de loop der eeuwen geperfectioneerd, en resulteert in een scala aan theeën met een gevarieerd en verfijnd karakter. Het alternatief is CTC, een relatief nieuwe productiemethode die is ontwikkeld om een snel kopje thee te maken en waarbij alles verloren gaat dat thee bijzonder maakt. Merrill beschrijft CTC als ‘thee zonder ziel’.
2. Single Origin – alle thee komt uit hetzelfde land en is dus onvermengd
Single Origin thee – onvermengde thee – is belangrijk vanwege één van de meest gewilde eigenschappen van thee: terroir oftewel de invloed van klimatologische omstandigheden en bodemgesteldheid. Zo bepaalt terroir bijvoorbeeld dat thee die op een bepaalde tijd van het jaar in de Uva regio wordt verbouwd, de unieke, karakteristieke smaak heeft die de unieke klimaatomstandigheden van dat moment daar weerspiegelt. Terroir verleent elke vallei, elke regio en elk land zijn unieke thee-identiteit. De goedkopere optie is thee inkopen op basis van prijs theeprijzen lopen enorm uiteen– en alle verschillende partijen samen te vermengen tot een multi-origin blend. Dat werkt misschien voor koffie, maar voor thee zeker niet.
3. Plukvers
Dilmah is plukvers, aangezien de thee na de pluk direct wordt verwerkt en verpakt. Dilmah garandeert hiermee dat haar thee rijk is aan geur en smaak en gezonde antioxidanten.
Familiewaarden
Merrill heeft Dilmah gebaseerd op eenvoudige familiewaarden. Hij begreep goed dat het – zoals zijn moeder hem vaak op het hart drukte– zijn plicht was om de opbrengst van zijn eventuele succes met zijn werknemers en de kansarme mensen in zijn gemeenschap te delen. De overtuiging “Business is a matter of human service” zit Dilmah dan ook in de genen.
Winsten van de wereldwijde verkoop van Dilmah financieren het werk van de MJF Charitable Foundation in Sri Lanka en daarbuiten. De sociaal-maatschappelijke activiteiten begonnen op kleine schaal voor de families van de 18-koppige staf waarmee Merrill ooit begon. Toentertijd exporteerde hij thee in bulkhoeveelheden. Met de oprichting van Dilmah en haar ontwikkeling tot een internationaal merk, zijn de maatschappelijke inspanningen exponentieel gegroeid. De MJF Charitable Foundation werd opgericht om de het alsmaar groeiende aantal sociale hulpprojecten in goede banen te leiden. De inspanningen op het gebied van ecologische duurzaamheid worden vormgegeven via de Dilmah Conservation.
Jaarlijks verbetert de MJF Charitable Foundation de kwaliteit van leven van meer dan 10.000 mensen via meer dan 100 verschillende humanitaire projecten.